Evidence-based een scheldwoord? Niet volgens Martijn Meeter: ‘Veel onderwijsvormen zijn zo gewoon geworden, dat vergeten is dat er ooit wetenschappers zwoegden op bewijs dat het werkt.
De formatieplaatjes worden straks weer uitonderhandeld. Ongetwijfeld zal ook jouw team een aantal starters verwelkomen. Hoe ondersteun je hen het beste? ‘Geef starters het gevoel dat ze welkom zijn.
Schoolleider Eva Naaijkens en teamleider en leraar Martin Bootsma van de Alan Turingschool delen dit schooljaar hun gedachten en praktijken over goed onderwijs. Dit keer: een stevige kennisbasis draagt bij aan de kansengelijkheid van kleuters.
Kunnen gedragswetenschappers bijdragen aan de effectiviteit van ouderprogramma’s? Ja, zegt het NRO, dat het Pageturner-programma als kansrijke interventie selecteerde.
Al 28 jaar zet Gerda Akkerman alles op alles om haar leerlingen optimale kansen te geven. Haar recept? De juiste balans tussen basisvaardigheden en talentontwikkeling.
Zet cultuureducatie neer als de kern van onderwijs, niet als iets tijdelijks of bijzonders. Dat stelt hoogleraar Cultuureducatie Edwin van Meerkerk. De samenleving zal profiteren van zo’n ander perspectief.
Tussen 1950 en 1990 zijn deskundigen storend gedrag steeds meer gaan bekijken als een (hersen)ziekte, blijkt uit het promotieonderzoek van pedagoge Milou Smit. Met als gevolg sneller labels plakken en medicijnen als behandeling.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven