De Alan Turingschool in Amsterdam behaalt prachtige resultaten met een doorsnee grotestadspopulatie. Wat is haar geheim? Schoolleider Eva Naaijkens en teamleider en leraar Martin Bootsma delen komend schooljaar hun gedachten en praktijken.
De Vlaamse pedagoog Jan Masschelein schreef samen met Maarten Simons het boek Apologie van de school. Hierin waarschuwt hij: stop met de ontscholing van de school.
Hoe houd je leerlingen in het gareel en vooral bij de les? Dat is de kunst van klassenmanagement. Het onderzoek van Penny Clunies-Ross en collega’s daarover valt op vanwege een bijzondere invalshoek. Zij keken niet naar het gedrag van de leerling, maar naar dat van de leraar: wat vinden zij lastig leerlinggedrag en hoe gaan ze daar in de klas mee om?
Veel leerlingen vinden breuken moeilijk en abstract. Rekenen met breuken die echte dingen voorstellen, zoals pizza’s, kán hen helpen, als het betekenisvol is en past bij de bewerking.
Het einde van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is in zicht. Het steunpakket, bedoeld om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen, loopt na het schooljaar 2024/2025 af. Hoe moeten scholen daarna verder?
Tools en tricks zijn nuttig, maar onderwijs is meer dan dat, zegt een groeiend aantal wetenschappers. Laten we weer nadenken over het waarom en waartoe van wat leraren doen in de klas.
Leraar Christel Janssen Steenberg creëert mede-eigenaarschap door haar leerlingen gestructureerde keuzevrijheid te bieden.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven