Willem van der Geest dook voor zijn promotieonderzoek in de honderdjarige geschiedenis van Stichting Carmelcollege, een katholiek schoolbestuur met vijftig vo-vestigingen. Hij vertelt over de kunst van besturen op afstand en met betrokkenheid en over de waarde van bijzonder onderwijs.
De zomer staat voor de deur, maar Didactief kijkt vast vooruit. Het begin van het schooljaar is het uitgelezen moment om te investeren in contact met ouders. Want als dat goed is, profiteren je leerlingen ervan.
Streng beginnen en rond kerst de touwtjes laten vieren? Dat recept kregen beginnende leraren vaak. Maar Theo Wubbels liet in zijn proefschrift een ander, meer doortimmerd geluid horen: een fijn klassenklimaat begint met begrijpen dat jouw gedrag als leraar altijd in wisselwerking staat met dat van je leerlingen.
Brede of categorale scholen voor voortgezet onderwijs: wat pakt voor welk type leerling het beste uit?
In zijn lessen haakt Twan Robben in op onderwerpen die zijn leerlingen aanspreken en laat hen hierover documentaires maken.
Kennis is essentieel om teksten te kunnen begrijpen en mee te komen op school. E.D. Hirsch zei het al en twee grootschalige studies bevestigen zijn gelijk.
Veel basisscholen stappen over op een continurooster, waarbij leerlingen een verkorte middagpauze hebben die ze verplicht op school doorbrengen. Een goede ontwikkeling?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven