Annelies Verkade, directeur van basisschool De Waterkant (Amsterdam):
‘Op mijn vorige school werkten we met een continurooster en voor mij als schoolleider was dat praktisch, zeker omdat we ook vijf gelijke schooldagen aanhielden. Dan hoef je bij de formatie geen rekening te houden met de vrije woensdagmiddag. Dankzij werkdrukmiddelen was er ook opvang, zodat de leerkrachten toch een half uur pauze hadden. Want anders is het wel zwaar, geen moment zonder kinderen. Kinderen zelf hebben ook behoefte aan rustig eten en buitenspelen, een kwartiertje pauze is te kort. Maar op mijn huidige school hechten sommige ouders aan de vrije woensdagmiddag en vinden leerkrachten het fijn om die voor een wat grotere klus te gebruiken. Het is dus niet zwart-wit, kijk goed wat bij je school past.’
Floor Scheffers, voedingsexpert en promovenda RIVM/Julius Centrum:
‘Het continurooster betekent vaak een kwartier pauze. Te kort om rustig te eten, veel broodtrommels komen vol terug. Een langere pauze moet vanwege de urennorm gecompenseerd worden, tenzij die extra tijd een educatief karakter heeft. Door bijvoorbeeld het Jeugdjournaal te vertonen. Maar filmpjes tijdens het eten zijn echt onwenselijk. Als je afgeleid bent, heb je minder snel door wanneer je verzadigd bent. Zeker voor jonge kinderen is dat schadelijk. Voorlezen bij de lunch is beter, maar gaat vaak ten koste van de pauze van de leerkracht. Het beste zou een wettelijk verankerd pauzerecht zijn, zodat kinderen een half uur ongestoord kunnen eten. Nu krijgen ze de boodschap mee dat eten iets is dat je even snel tussendoor doet.’
Lenard Huijzer, directeur van basisschool Henri Dunant (Wijk en Aalburg):
‘Wij zijn in de coronaperiode met een continurooster begonnen, om het aantal verplaatsingen te verlagen. Dat beviel goed. Veel ouders waarderen het dat ze tussen de middag geen opvang hoeven te regelen. Leraren zien dat de kinderen alerter zijn als ze op school blijven. Zo wordt de tijd efficiënter benut. Een continurooster kan pittig zijn voor het personeel, dus over de pauzes hebben we goed nagedacht. Dagelijks spelen de leerlingen twee keer een kwartier buiten onder begeleiding van leerkrachten. Elke leerkracht heeft een keer daarvan tijd voor zichzelf. De kinderen hebben ook nog een kwartier om te eten. Met het team nemen we direct na schooltijd pauze. Daar maken we bewust een gezamenlijk moment van.’
Credits: Danibal
Dit artikel verscheen in Didactief, juni 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven