Wat beweegt leraren om avonden, weekenden en vakanties op te offeren om een boek over onderwijs te schrijven of te vertalen? Niet eeuwige roem blijkt het motief, maar de intense wens om het onderwijs te verbeteren. ‘Het verrijkt ons werk echt.
Marlies Honingh doet onderzoek naar de dynamiek tussen overheid, scholen en inspectie. De uitdaging voor schoolbesturen? ‘Neem verantwoordelijkheid zonder dat er angst ontstaat voor straf.
Frank van Schaik is leraar Nederlands en lid van Extinction Rebellion. Met wisselend succes probeert hij milieubewustzijn in zijn lessen over te dragen.
Waarom verlaten leraren de klas? Een kwalitatief onderzoek naar hun beweegredenen wijst een oorzaak aan: ineffectief leiderschap.
De aanblik van een glazen flesje met een brede hals in de vaste opstelling van het Onderwijsmuseum veroorzaakt bij sommige bezoekers een ‘historische sensatie’: via een object, een geluid, een geur of een beeld direct contact met het verleden ervaren. Alsof je weer in de schoolbanken zit.
De toverlantaarn, de radio, de tv, de computer en iPad. Welk medium ook ten tonele verschijnt, telkens koesteren mensen grootse verwachtingen over het gebruik ervan in het onderwijs.
Met leerlingen aan de slag over burgerschap in de onderbouw van het vo en het mbo. Hoe pak je dat aan?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven