Onafhankelijk, relevant en betrouwbaar

Tekst Anko van Hoepen
Gepubliceerd op 27-01-2021
Beeld Katja Mali
Anko van Hoepen - 50 jaar Didactief, een mooie mijlpaal. Niet alleen voor dit onderwijsvakblad zelf, maar ook voor alle onderwijsprofessionals met een sterke interesse voor onderwijsonderzoek. Hiermee voorziet Didactief in een groeiende behoefte aan relevante ontwikkelingen en inzichten uit de wetenschap. Zeer waardevol voor het onderwijs.  

Steeds meer leraren en andere onderwijsprofessionals willen hun onderwijs evidence-informed verrijken. Een ontwikkeling die de PO-Raad van harte toejuicht. Inzichten uit de wetenschap dragen niet alleen bij aan verbetering van de onderwijskwaliteit, het kan ook helpen bij de professionele ontwikkeling van leraren en andere onderwijsprofessionals.
Om onderwijsonderzoek in de school te laten landen, zijn er een aantal belangrijke voorwaarden. Zo moeten de onderzoeksresultaten niet alleen vindbaar en toegankelijk zijn, maar ook antwoord geven op vragen die in de klas spelen. Bovendien vraagt onderzoek vaak om een vertaalslag naar de praktijk, zodat scholen er daadwerkelijk mee aan de slag kunnen. Didactief startte als een van de eerste met het vertalen van onderzoeksverslagen naar bruikbare resultaten voor het onderwijs. Een broodnodige inspanning, want nog niet zo gek lang geleden was het eerder regel dan uitzondering dat onderzoek en de dagelijkse praktijk onvoldoende op elkaar aansloten.

Gelukkig zien we de afgelopen jaren een verschuiving van het onderwijs als onderzoeksobject naar volwaardig onderzoekspartner. Steeds vaker vindt onderzoek plaats in samenwerking tussen onderzoekers en onderwijsprofessionals. Vanuit de PO-Raad pleiten wij al jaren voor een sterke verbinding tussen onderwijs en onderzoek. Zo zijn wij, samen met de andere sectororganisaties, initiatiefnemer van de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland’. Hiermee beogen wij een sterke kennisinfrastructuur voor het onderwijs.

De afgelopen jaren zag ik mooie samenwerkingen ontstaan op het thema onderwijsonderzoek. Zo bundelden een aantal van onze schoolbesturen, Didactief en de PO-Raad de krachten bij het maken van het boekje Op de schouders van reuzen. In dit boek geven Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers leraren uit het primair onderwijs inzichten uit de cognitieve psychologie. En hier stopte het niet. In januari lanceren we het derde boekje Leer ze lezen, dat ook gratis beschikbaar is voor het onderwijs.

Rest mij om Didactief, namens de PO-Raad, van harte te feliciteren met haar 50-jarig jubileum. Maar bovendien wil ik Didactief bedanken voor de tomeloze inzet van de afgelopen vijftig jaar. Jullie voorzien lezers van onafhankelijke, relevante en betrouwbare informatie, en dan ook nog op een aantrekkelijke en toegankelijke manier gepresenteerd. Dit is een groot compliment waard.

Ik kijk uit naar het volgende jubileum en wens de redactie veel succes.  


Anko van Hoepen is vicevoorzitter van de PO-Raad.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent