Neem als school de regie in een conflict met ouders, stelt Brechtje Paijmans, bijzonder hoogleraar conflictoplossing en rechtsbescherming in het onderwijs. Het is allereerst belangrijk dat een school met ouders in gesprek gaat, en als praten niet meer werkt, is het aan school om in het belang van het kind tijdig knopen door te hakken.
Zijn liefde voor geschiedenis bracht Rimmert Faber voor de klas. Nu is hij docent en schoolopleider op DENISE in Amsterdam, waar de leerlingen met hem weglopen.
In 2018 is de wet ‘Samen sterker door vereenvoudiging samenwerkingsschool’ van kracht geworden. Wat zijn de ervaringen in de praktijk met deze wet? Hoe maak je een succes van je samenwerkingsschool?
Niet eerder is systematisch onderzocht hoe kenmerken van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften in het speciaal (basis)onderwijs vorderingen bij taal en rekenen/wiskunde beïnvloeden. Wat is de invloed van leerlingkenmerken als IQ, gedrag en leervoorwaarden?
Wat ontbreekt in de lerarenopleiding is het vak taskeuze. Een onderschatte vaardigheid is het, het kiezen van de juiste tas.
Leerlingen gaan sneller aan de slag en komen verder met complexe vraagstukken op het technasium als ze eens een andere bril opzetten. Dat is de (voorzichtige) conclusie van een pilot met de perspectievenmethode van Fred Janssen.
Deze maand de wijsheid van leraar Maxe de Rijk: ‘Kijk naar potentie in plaats van schooladvies’.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven