Dit wordt een dwars nummer. Met leraren die tegen de stroom in gaan en onderzoekers die het anders aanpakken dan de meeste van hun collega’s.
Het schoolleiderstekort in Nederland is (relatief) groter dan het lerarentekort. Moeten we iedereen maar aan het roer laten die dat wil? En hoe doen ze dat eigenlijk in het buitenland?
Gedrag van leerlingen is te veranderen. Hoe je dat aanpakt, is onderwerp van het nieuwste deel in de Didactief-boekenreeks en een bijbehorende workshop tijdens researchED op 11 maart. Helma Koomen, een van de drie kernredacteuren, licht alvast een tip van de sluier op.
Onderwijs wordt steeds belangrijker bij het verwerven van een goede maatschappelijke positie. Dat heeft grote gevolgen voor het onderwijsbeleid. De individuele en sociale baten van onderwijs moeten weer samenvallen, zegt hoogleraar Rolf van der Velden.
In januari 2023 verscheen in Didactief een special over het lectoraat De Pedagogische Opdracht van Hogeschool InHolland. Met bijdragen van onder andere lector Mascha Enthoven, lerarenopleider en onderzoeker Theo van den Bogaart, en docent en onderzoeker Marietje Beemsterboer.
Een recent CDA-voorstel voor een verbod haalde geen meerderheid in de Tweede Kamer, maar de discussie over smartphones in het onderwijs laaide weer flink op. Moeten mobieltjes in de klas wettelijk verboden worden?
Aan de hand van uitdagingen in de echte wereld (challenges) je leerproces vormgeven. Dat is wat Agora-onderwijs wil. Maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich ook inhoudelijk verbreden en verdiepen? Perspectiefgericht onderwijs biedt kansen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven