Om in beeld te krijgen wat je leerling begrijpt en kan, heb je meer dan één toetsvorm nodig. Summatief én formatief, van een methodetoets tot een gesprekje. Hoe ontdek je welke vorm geschikt is voor wat je wilt weten? Stevige inzichten uit toppublicaties zijn bijeengebracht in de nieuwste Didactief-kennisbundel Ken je leerling.
Voorlichting alleen is niet genoeg om leerlingen zich mediawijzer te laten gedragen, terwijl dat wel de insteek van de meeste methodes is. Gebruik aanvullend technieken uit de gedragswetenschappen, bepleit onderzoeker Esther Rozendaal.
Voor het eerst is er een overzichtsstudie gedaan naar Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Presteren leerlingen op deze scholen beter?
Elke maand vertelt een lerarenopleider over een lesbezoek. Deze keer: Monique van den Heuvel zag haar student schipperen tussen het belang van de groep en dat van de leerling.
Naar aanleiding van incidenten als het examendrama bij LVO in Maastricht (2018) neemt de Onderwijsraad het functioneren van de inspectie onder de loep. Moet het extern toezicht anders worden ingericht?
Suzanne Drabbe voelt zich op haar plaats in lessen aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS): ‘Ik werk graag met kinderen die niet zo doorsnee zijn.
Het is belangrijk dat alle leerlingen goed leren lezen, schrijven en rekenen. Daarom is het goed dat in het regeerakkoord een masterplan is opgenomen. Het debat over basisvaardigheden heeft echter te lijden onder gebrekkige analyses en zwart-witdenken.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven