Elke overstap in het onderwijs is lastig. Waarom belasten we de helft van de Nederlandse leerlingen met een extra horde op weg naar hun startkwalificatie?
Voor de een is (expliciete) directe instructie zo’n beetje de catechismus, voor de ander een schools schrikbeeld. Waarom roept een bewezen effectieve didactiek zo veel discussie op?
Biedt 10-14-onderwijs voldoende kwaliteit en is daar toezicht op te houden? De inspectie bezocht twaalf scholen, ziet goede voorbeelden en wat er beter kan.
Hoe zorg je dat al je leerlingen de basisdoelen halen? De nieuwe NRO-leidraad geeft aanbevelingen voor het po, op basis van onderzoek. Didactief legt medeontwikkelaars Roel Bosker en Firdevs Durgut dilemma’s voor.
Ouders en school, het blijft een ingewikkelde relatie. Gijsbert Leertouwer promoveerde onlangs op wat we gerust de machtsvraag kunnen noemen. Van wie is de school nu eigenlijk?
Q&A Marije Huijsmans -- Het etiketje rekenprobleem zegt niet zoveel. Kijk liever per lesonderdeel wat een leerling wel en niet goed kan, adviseert Marije Huijsmans.
Annet Schaap schreef met de Meisjes een waardige opvolger van haar gelauwerde debuut Lampje. Over sprookjes die geen sprookjes blijken te zijn.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven