Een plusklas zou begaafde leerlingen cognitief én sociaal vooruithelpen. Onderzoek van de Universiteit Utrecht laat zien dat dit genuanceerder ligt.
Zitten Amalia, Alexia en Ariane op het vwo dankzij alle bijles die de prinsesjes krijgen? Keer die vraag liever om: wat als we net zo veel zouden investeren in alle andere leerlingen?
Scholen zouden tijdelijk mensen kunnen inhuren om de corona-achterstanden weg te werken. Maar ze missen de expertise, het netwerk en de flexibiliteit. En dus zullen onderwijsondernemers garen spinnen bij de 8,5 miljard.
Wat hádden we onze congresbezoekers graag live ontmoet in Utrecht! Maar de coronamaatregelen hielden ons op afstand, ook onderling.
Anton Horeweg geeft leestips. Didactief interviewde hem over lesgeven in coronatijd en worstelende leerlingen.
Schooltaal moet je leerlingen actief bijbrengen. Als leraar hoef je niet af te dalen in je woordkeuze, maar kun je de leerling juist stimuleren te klimmen. Veel praten helpt eveneens, ook in de rekenles.
Elke maand vertelt een lerarenopleider over een lesbezoek. Deze keer: Rosa Rodrigues keek mee bij een taalrijke kleuterles in Rotterdam-Zuid.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven