Expliciete Directe Instructie 2.0, door John Hollingsworth & Sylvia Ybarra (Nederlandse bewerking Marcel Schmeier). Uitgeverij Pica, 2020.
'Gestructureerd lesgeven, met duidelijke uitleg en veel interactie is belangrijk. Een dergelijke lesopzet is ook 'voorspelbaar’. Voor kinderen die chaotisch zijn, of voor kinderen met trauma is deze duidelijkheid rustgevend. Goede lessen dragen bij aan het voorkomen van lastig gedrag.'
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen- een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten, door Trix van Lieshout & Ron van Deth. Bohn Stafleu van Loghum, 2018.
'De vorige uitgave van dit boek heeft mij geïnspireerd om kennis op te doen over ontwikkelingsstoornissen, de Master SEN opleiding te gaan doen en er een 'onderwijsversie' van te schrijven. Het boek is overzichtelijk en biedt een schat aan informatie op het gebied van gedrag.'
Traumasporen (The Body keeps the score) - Het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen, door Bessel van der Kolk. Uitgeverij Mens, 2016.
'Het boek biedt diepgaande kennis van trauma en is helder geschreven. Omdat er meer kinderen zijn die ingrijpende gebeurtenissen meemaken dan we vaak denken, vind ik dit een belangrijk boek. Mijn eigen traumaboek is voor een groot deel gebaseerd op de ideeën en onderzoeken van Van der Kolk.'
Lees hier het interview met Anton Horeweg, dat verscheen in Didactief, april 2021.
Meer Didactief-artikelen lezen? Trakteer jezelf op een online abonnement voor slechts €24,50: maar liefst tien edities per jaar en toegang tot ons archief vanaf 2003:
https://didactiefonline.nl/aanbieding
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven