Van spel tot leren

Tekst Jelle de Jong
Gepubliceerd op 23-03-2020
Niet alleen kleuters, ook oudere leerlingen kunnen hun leren spelend versterken.

‘Spelend leren, dat is toch iets voor peuters en kleuters?’ hoor ik vaak als ik vertel dat ik ook leraren in de bovenbouw en zelfs het voortgezet onderwijs train in playful learning, ofwel kenmerken van spel gebruik om het leren te versterken. Niet alleen kleuters leren spelend, maar ook oudere leerlingen kunnen hun leren versterken. Als leraar speel je een belangrijke rol om deze aanpak bewust en doordacht in te zetten en leerlingen een goede begeleiding en structuur te bieden. Je bewaakt de balans tussen structuur en gestelde leerdoelen, en leerlingen vrij laten hun eigen kennis en inzichten te testen en daarop te reflecteren. Want een beter begrip, inzicht en een grotere motivatie en zelfvertrouwen dragen bij aan een positieve en complete ontwikkeling.

Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Om je klas spelend aan het leren te krijgen, is het minstens net zo belangrijk dat je zelf nieuwe kennis en inzichten eigenmaakt, zelf wilt leren én daar de ruimte en ondersteuning voor krijgt binnen het team op school. Ook dat kan op spelende wijze die ook motiverend is voor jezelf en collega’s. Denk aan nieuwe materialen uitproberen, nieuwe lesideeën met elkaar opzetten en samen evalueren. Het team ontwikkelt zich tot een leergemeenschap. Net als we met leerlingen in de klas doen. Playful Teaching zouden we dat kunnen noemen.

LEGO Education, de educatieve tak van LEGO, bestaat dit jaar 40 jaar. Velen kennen de bouwsteentjes uit hun eigen jeugd. Sinds 1980 ontwikkelt LEGO Education ook educatieve sets, met bijbehorend lesmateriaal, voor het gebruik van spelend leren binnen het onderwijs. Niet alleen voor lessen over constructie en mechanica, zoals tandwielen, maar ook voor onderwijs in taal, sociaal emotionele ontwikkeling en robotica. In deze special lees je ervaringen van leraren met LEGO Education in de klas, onderwijsdeskundigen over de kracht van leren met je hoofd, handen en hart en hoe robots de klaslokalen (gaan) veroveren. Een blad vol inspiratie dus.

Veel speel… ehhh leesplezier!

Jelle de Jong, Teacher trainer, facilitator en adviseur Play Learn Change.

 

Dit artikel verscheen in de special Spelend leren bij Didactief, januari-februari 2020. Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van LEGO Education en Play Learn Challenge. 

Verder lezen

1 Special Spelend leren

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent