Waarom doe je mee?
‘Vorig jaar vroeg de juf of ik mee wilde doen.
Ze geeft ook les op donderdag in programmeren, dat is voor een groepje kinderen dat soms oplossingen heeft voor problemen waar niet iedereen op komt.’ ‘Vorig jaar ging het over “De ruimte”, nu is het thema “City Shaper”. De robot die we bouwen en programmeren, en ook het onderzoek, hebben te maken met de stad en de openbare ruimte.’
Wat doen jullie tijdens deze lessen?
‘We maken per team een eigen robot. Het is belangrijk dat de robot zelf kan rijden, dat je hem goed programmeert, zodat hij omhoog, omlaag, naar voren, naar achter en opzij kan. Stevigheid is ook heel belangrijk, zodat de hulpstukken er niet af vallen. Tijdens de finale in januari is er een grote mat met navigatie-opdrachten, zoals transporteren of een blok in een cirkel duwen. Elk team krijgt tweeënhalve minuut om verschillende opdrachten uit te voeren. Je bent elke keer bezig met het goed neerzetten van een robot. Staat hij niet goed, dan gaat een opdracht mis en heb je tien punten minder.’
Hoeveel tijd ben je ermee bezig?
‘Vanaf het begin van het schooljaar tot januari werken we er elke vrijdag na school aan. Dit is van half drie tot acht uur ’s avonds. Om half drie krijgen we iets lekkers en om zes uur gaan we eten. Tussendoor spelen we een teamworkspel, werken we verder aan het onderzoeksproject, de presentatie, het programmeren en het bouwen van de robot.’
Waar gaat het onderzoeksproject over?
‘Het staat los van de robot die we bouwen. Maar heeft wel te maken met het thema City Shaper. We onderzoeken of we op de plek van ons oude schoolgebouw een speeltuin kunnen maken voor kinderen met en zonder een beperking. We zijn bij de gemeente en op “De Brug” geweest, een vso-school waar kinderen met een beperking naartoe gaan. Leerlingen vertelden dat ze graag een glijbaan willen. Daarom hebben we een ontwerp gemaakt van een speeltuin met een grote glijbaan speciaal voor kinderen in een rolstoel.’
Krijgen jullie hulp?
‘Ja, we hebben vijf begeleiders. Dit zijn juf Els, juf Marijcke, meneer Roy (onderwijsassistent), Victor (ict-coördinator) en Mart (junior coach). Mart is de zoon van juf Els, hij zit op de middelbare school. We moeten veel samenwerken, daar wordt goed op gelet door de begeleiders. Voor het onderzoeksproject moeten we een presentatie maken, dan vragen we weleens hulp. Soms zeggen ze: “Kijk eens hier op of daar, of misschien kun je dit nog doen.”’
Wat leer je ervan?
‘Je leert hoe je heel precies een robot moet bouwen en programmeren. Hij werkt het best als hij symmetrisch is en stevig. En goed samenwerken leer je ook. We zijn met zijn twaalven en werken in twee teams én in duo’s waarmee je soms aparte taken doet tijdens het onderzoek. Mijn duo-partner vindt dat ik soms bazig doe, maar dat doe ik omdat hij niet altijd zegt wat er moet gebeuren.’
Gaan jullie winnen?
‘Het gaat vooral om het meedoen, maar we gaan stiekem ook wel om te winnen. Vorig jaar hadden we niet gewonnen, maar wel een prijs voor de coolste robot gekregen, omdat we allerlei coole sensoren hadden enzo. Misschien gaan we dit jaar als de wedstrijd is geweest nog verder met het onderzoeksproject. We willen heel graag dat de glijbaan werkelijkheid wordt.’
Buitenschoolse activiteitDe Telgenborch uit Almelo doet voor het veertiende jaar mee aan de FIRST LEGO League (FLL). De school biedt de competitie aan als buitenschoolse activiteit voor de |
Dit artikel verscheen in de special Spelend leren bij Didactief, januari-februari 2020. Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van LEGO Education en Play Learn Challenge.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven