Er is wél een antwoord op het lerarentekort

Tekst Danielle Andrien
Gepubliceerd op 17-08-2023
Beeld Human Touch Photography
Danielle Andrien - Een vierdaagse schoolweek voor basisschoolleerlingen als gevolg van het lerarentekort is niet te voorkomen, aldus de Onderwijsraad. Dan maar die vijfde dag opvullen met een programma los van het onderwijscurriculum? Allemaal noodgrepen, die ten koste gaan van onderwijskwaliteit en dus onze kinderen. Ik zie meer in duurzame oplossingen die bijdragen aan kwaliteit én goed zijn voor het welbevinden van leerlingen, leerkrachten en ouders.

Verlengde schooldagen voor meer lucht

Op basisschool Lindekring in Sint Agatha starten we vanaf september met verlengde schooldagen. Maandag, dinsdag en donderdag zijn kinderen tot 15.30 op school. Er is dan een uur middagpauze en 45 tot 60 minuten ruimte voor een creatief vak als filosofie, muziek, drama of kunst. Die lessen worden gegeven door externe experts én zijn gekoppeld aan het wereldoriënterende thema van dat moment. Ze maken dus onderdeel uit van het curriculum en bieden leerlingen afwisseling in het programma. Op woensdag en vrijdag zijn kinderen om 12.00 vrij.
 

Blije leerlingen, leerkrachten én ouders

De voordelen voor leerkrachten zijn enorm. De middagpauze van een uur brengt naast 30 minuten overlegtijd 30 minuten échte pauze. Een onderwijsassistent en een beweegcoach vangen de pauzetijd voor leerlingen op. De externe expert in de middag neemt de groep voor een uur volledig over. Dat scheelt de groepsleerkracht voorbereiding en levert efficiënte werktijd op, midden op de dag. Een moment om buiten het klaslokaal te werken of te overleggen met ouders of de intern begeleider, zodat dat niet na schooltijd hoeft. Woensdag- en vrijdagmiddag zijn er geen leerlingen op school. Dus ook dan: tijd voor overleg, onderwijsontwikkeling of lesvoorbereiding. Op school of thuis. Het grote aantal niet-tijd- en plaatsgebonden uren zorgt voor flexibiliteit en een betere balans tussen werk en privé. Je weekend kan zomaar vrijdag om 12.00 beginnen, als je je werk goed indeelt.

Ook ouders zijn razend enthousiast. Zij kunnen vertrouwen op kwalitatief sterk onderwijs, omdat elke les gegeven wordt door een specialist. Rekenen, taal, lezen en wereldoriëntatie door bevoegde leerkrachten, opgeleid met een focus op deze basisvaardigheden. De creatieve vakken door professionals op hun eigen gebied, die juist andere kwaliteiten van kinderen aanpreken en daarmee een lesdag afwisselend maken. Naast kwaliteit is het wisselende rooster een voordeel: de drie lange dagen geven ouders ruimte voor een behoorlijke werkdag, zonder gebruik te hoeven maken van kinderopvang. De vrije vrijdagmiddag voelt als een verlengd weekend, met meer tijd voor het gezin.
 

Betaalbaar en betrouwbaar

Deze manier van lesgeven is budgetneutraal en past binnen de reguliere begroting. Op vrijdagmiddag geef ik niets uit aan medewerkers voor de klas: met die vrijgekomen uren betaal ik de externe experts. Dat maakt onze onderwijsvisie met bijbehorend rooster realistisch en toekomstbestendig. En vooral: aantrekkelijk voor leerkrachten die op zoek zijn naar meer eigen regie en flexibiliteit in hun onderwijsbaan. Kom maar op met die toekomst, op BS Lindekring zijn wij er klaar voor!
 

Danielle Andrien
Interim-directeur BS Lindekring

Verder lezen

1 Grof geschut tegen lerarentekort

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent