Helaas kunnen we niet putten uit onze eigen ervaring of jeugd als het aankomt op cyberpesten. Zelf werk ik op het IJburg College in Amsterdam, een digitale school volop in het hier en nu, waar docenten experts heten en de boeken op een i-Pad worden geopend.
Het IJburg College is eigenlijk ook geen middelbare school, maar een leergemeenschap. Elke dag weer proberen de experts (docenten) om een klimaat op school te creëren, waarin zo optimaal mogelijk kan worden geleerd. Leraren en leerlingen van het IJburg College werken samen aan een prettige sfeer, waarin de krachten en sterke punten van iedereen tot bloei kunnen komen. Gedrag dat daarbij past wordt aangemoedigd. Wanneer iemand gedrag vertoont dat daar niet bij past, maken we dit bespreekbaar.
Om nauw met leerlingen in contact te staan, is het IJburg College opgedeeld in deelscholen. Leerlingen kennen elkaar, de omgeving en het team van experts. Een intensieve mentorraad maakt dat de experts en tevens mentoren goed op de hoogte zijn van wat de leerlingen bezighoudt. Toch worden mijn collega's en ik dagelijks geconfronteerd met pesten, direct maar ook indirect via internet.
'Het was gewoon 'n grapje'
Pesten wordt minder door voorlichting, dat weten we. Maar meestal betekent dit voor de docent dat hij of zij de leerling voorlicht. Amsterdamse theatergroep Playback geeft een moderne draai aan (cyber) pesten en helpt ook docenten en verzorgers met een speciale voorstelling die aan hen gericht is: 'Like us All'.
Tijdens een docentenvoorstelling plaatsten de acteurs ons, docenten, voor lastige situaties. Nee, zitten en luisteren was er niet bij. Aandachtig en gespannen keek iedereen hoe dat meisje uit 3havo het de leraar lastig maakte: 'Pff het was gewoon een grapje, Lans moet gewoon harder worden...'. 'Iedereen vond het gewoon grappig, want de foto had ook al 32 Likes!' - 'Oké en stop maar'- einde scène.
Elke scène denk je als docent: wat zou ik doen in zo'n situatie? Tijdens de voorstelling werden de scènes twee keer gespeeld, in rebound aangepast met de feedback van de kijkende docenten. Geweldig zoals de acteurs ook bij vragen van het publiek niet uit hun rol vielen.
Feedback aan docenten
Hoe vaak overkomt het je als docent, dat je advies vraagt over hoe een situatie ook opgelost kan worden? Zulke feedback is waardevol. Maar wanneer een situatie zich plots zo realistisch voor je ogen afspeelt, heb je de tijd om écht van elkaar te leren door samen te handelen. Het is fijn zoals de acteurs niet hun eigen didactisch inzicht verkondigingen, maar docenten begeleiden in het toepassen van bestaande kennis over pesten. Door deze integratie van kennis is het geen toneel, maar een spannende situatie die gezamenlijk opgelost moet worden.
Docenten en acteurs tackelen samen vraagstukken zoals: Hoe begeleid en stop je buitenschoolse pesterijen via telefoons, tablets en computers? Welke manieren zijn er om te controleren wat kinderen waar achter laten? Welke rechten/plichten heeft een school?
Leren doe je met elkaar in de werkelijkheid!
Thijs van Roon is docent IJburg College, Amsterdam.
Lees ook de column over de voorstelling voor leerlingen die Playback speelde.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven