In België durven ze het aan; excellente docenten meer betalen. In het bedrijfsleven is dit heel normaal. Presteer je goed, dan word je beloond. Heb je meer verkocht, dan krijg je een bonus. Doe je dingen waar het bedrijf beter van wordt, dan krijg je er geld bij. Waarom? Omdat ze je dan heel graag willen behouden voor dat bedrijf.
In het onderwijs is dat anders. Je startsalaris is prima, zelfs beter dan in andere sectoren. Elk jaar ga je 1 trede omhoog, of je nou goed of minder goed je best doet. En na 10 jaar zit je aan je max. Dus wat gebeurt er met leraren die ambitieus zijn? Leraren die zichzelf willen ontwikkelen, het beter willen doen en meer willen? Leraren die een prijs winnen (docent van het jaar). Zij verlaten veelal het de klas voor een andere functie; teamleider, coördinator, onderwijsontwikkelaar enz. Of nog erger; ze verlaten het onderwijs.
Met regelmaat heb ik van oudere collega’s gehoord: ‘Kirsten, doe nou maar rustig aan, je krijgt er toch niks voor terug’.
Een docent meer betalen omdat deze heel goed is in zijn werk? Ja graag!
Maar hoe weet je dan wie een goede docent is? Gaat het dan om de populairste docent volgens de leerlingen/studenten? Gaat het dan om de docenten met hoogste cito/examen-scores?
Ik ben ervan overtuigd dat leerlingen/studenten eerlijker zijn over hun docenten dan men verwacht. Zij weten precies welke docent goed is in het vak; wie ziet elke leerling/student, wie communiceert duidelijk, wie is geduldig, betrokken, kundig, wie legt goed uit enzovoort.
Daarnaast zie je, als teamleider met onderwijservaring (wat niet altijd het geval is), ook veel tijdens lesobservaties, in gesprekken en zelfs in de wandelgangen. Stiekem weten we allemaal wel welke docent eruit springt.
Je ziet al snel wie zijn klas motiveert om naar school te komen en wie een klas echt gelukkig maakt. Dat zijn de docenten die ertoe doen, dat zijn de docenten die net een stapje extra zetten, dat zijn de docenten die het verschil maken en dat zijn de docenten die extra beloond mogen worden.
Een docent meer betalen omdat deze heel goed is in zijn werk? Ja graag!
Ga het discussies oproepen? Jazeker! Komt er jaloezie in de lerarenkamer? Ongetwijfeld! Wordt het moeilijk om te bepalen wie de uitverkorenen worden? Ik denk het niet! Op deze manier beloon je kwaliteit en motiveer je mensen om voor kwaliteit te gaan. Zoals Ben Weyts (minister van Onderwijs België) zegt: ’Je kunt keuzes maken zien als een probleem, of als een kans om een sterker personeelsbeleid te voeren.’
Een docent meer betalen omdat deze heel goed is in zijn werk? Ja graag!
Kirsten Cuppen
Deze blog werd eerder geplaatst op de website van Kirsten Cuppen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven