Aparte basisschoolleraren voor jongere en oudere kinderen?

Tekst Filip Bloem
Gepubliceerd op 13-06-2024
Maak vaart met speciale lerarenopleidingen voor het jonge en voor het oudere kind. Dat stelt een onlangs aangenomen motie van Kamerlid Daan de Kort (VVD). Een goed idee?

Daan de Kort, woordvoerder basisonderwijs Tweede Kamerfractie VVD:

‘Dit wetsvoorstel ligt er al lang, maak er eindelijk werk van. De voorgestelde lerarenopleidingen kunnen helpen tegen het lerarentekort en zorgen hopelijk voor meer mannelijke leraren. Mannen werken doorgaans liever met wat oudere kinderen en kiezen wellicht eerder voor het leraarschap als zij zich op die groep kunnen richten. Bij lerarenopleidingen bestaat scepsis over dit wetsvoorstel, maar in gesprekken met leraren en studenten merk ik dat er echt behoefte aan is. Verder gaat de leerplichtleeftijd misschien omlaag en kan voor- en vroegschoolse educatie verplicht worden voor jonge kinderen met een taalachterstand. Kortom het jonge kind krijgt meer gewicht in het basisonderwijs. Het huidige pabo-aanbod moet gewoon blijven, maar deze specialistische lerarenopleidingen zijn een goede aanvulling.’

 

Annerieke Boland, lector Jonge Kind aan Hogeschool iPabo (Amsterdam/Alkmaar):

‘Jonge kinderen leren op hun eigen manier. Vanuit spel, niet vanuit een lesboek. Leraren moeten daar inderdaad goed zicht op hebben. Toch ben ik geen voorstander van gesplitste pabo’s. Het is belangrijk dat aankomende leraren op een brede manier kennismaken met het basisonderwijs en zowel de onder- als de bovenbouw leren kennen. Specialisatie is nu al mogelijk door te kiezen voor een leeftijdsprofilering en je zo te richten op het jonge dan wel oudere kind. Verder denk ik dat gesplitste pabo’s kunnen zorgen voor een scherpere breuk tussen de onder- en bovenbouw. Dat is niet wenselijk. Kinderen ontwikkelen zich geleidelijk, een knip in het basisonderwijs maakt het moeilijker om dat goed te volgen.’

 

Kim den Ouden, leerkracht op Kindcentrum Anne Frank (Maastricht):

‘Ik zie hier wel wat in. Ik ben gespecialiseerd in kleuteronderwijs, maar heb ook oudere kinderen lesgegeven. Het is een wereld van verschil. Op de reguliere pabo is daar maar beperkt aandacht voor, terwijl werken met jonge kinderen een andere benadering vraagt. Zeker nu die groep vaker met leerachterstanden kampt. Bovendien is niet elke aankomende leraar hetzelfde. Soms heeft iemand moeite in de bovenbouw, maar doet het fantastisch in de onderbouw. Een lerarenopleiding voor oudere kinderen kan het vak ook aantrekkelijker maken voor mannen. In mijn pabo-tijd stopten veel mannen toen ze met kleuters moesten gaan werken. Aparte lerarenopleidingen voor het jonge en het oudere kind kunnen voor sommige studenten een uitkomst zijn.’

 

Credits: Danibal

 

Dit artikel verscheen in Didactief, mei/juni 2024.

Verder lezen

1 Demasqué VVE-modelprogramma’s
2 Pabo moet stevige leesbasis leggen
3 Spelend wijs

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent