Samen

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 08-12-2022
Lesgeven is teamsport.

Dat is kort gezegd de boodschap die Lise Eekhart en haar collega’s je meegeven in onze rubriek ‘Leraar onderzoekt’ (pagina 32). Als leraar van groep 3 is Eekhart samen met drie collega’s verantwoordelijk voor ruim veertig leerlingen uit dat leerjaar. De een verzorgt het rekenonderwijs, de ander neemt het leesonderwijs voor haar rekening. Het helpt hen om werkdruk en lerarentekort te tackelen en vooral om plezier in hun werk te houden. En het is nog evidence-informed ook, want onder andere gebaseerd op onderzoek van Ben van der Hilst, zelf oud-rector van diverse scholen.

Hoe zien we onze eigen
positie in de diverse,
multiculturele maatschappij?

Keer op keer valt me overigens op dat leraren die we benaderen voor deze rubriek denken dat ze zelf onderzoek moeten doen of hebben gedaan om in aanmerking te komen. Verre van dat, mensen (we zullen nadenken over een nieuwe naam voor de rubriek)! Maak gebruik van wat er al ligt, is ons credo, en pas dat aan je eigen praktijk aan. Er is al zoveel waar je je voordeel mee kunt doen (grasduin gerust met je persoonlijke inlogcode door ons online archief met alle artikelen vanaf 2003)! Klim op de schouders van reuzen, zou onze Paul Kirschner (pagina 39) zeggen, dan kom je verder. En doe dat bij voorkeur samen, want vernieuwingen worden duurzamer als je ze samen bedenkt en doorvoert, concludeert onderzoeker Christa Krijgsman (pagina 23). De school van Lise Eekhart, OBS Tuindorp in Utrecht, lijkt die stelling in ieder geval te bewijzen.

Sabine Severiens maakt een nuttige kanttekening bij dit alles: wie vormen die ‘samen’ eigenlijk (pagina 28)? Aan haar de eer het beste onderzoek van het jaar te selecteren, een goede traditie in ons decembernummer. Ze koos voor onderzoek naar het leren lesgeven aan multiculturele klassen en onderwijs om gelijke kansen te creëren. Ook vraagt ze ons bewust te kijken naar het begrip diversiteit. Wat betekent dat voor ons als leraar? Een ruimdenkende houding bij het lesgeven aan een multiculturele klas vermindert stress, blijkt uit onderzoek (pagina 38).

Maar dan moeten we wel nadenken over onze eigen positie in de diverse, multiculturele maatschappij. Ook wij bij Didactief moeten daarmee aan de slag. Zo vroeg een lid van onze redactieadviesraad laatst: ‘Is het erg moeilijk om foto’s te vinden van leerlingen van kleur? Ik kom ze namelijk niet zo vaak tegen in Didactief.’ We trekken het ons aan en we geven het jou ook mee: hoe je klas of team er ook uitziet, probeer alle leerlingen en alle collega’s erbij te houden. Want alleen samen gaan we het rooien. En dat lijkt me meteen een mooie gedachte om het laatste nummer van het jaar mee af te sluiten.

Fijne vakantie straks!

 

Monique Marreveld, hoofdredacteur

 

Dit artikel verscheen in Didactief, december 2022.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent