Hij volgde tientallen leerlingen die twee dagen meeliepen bij een technisch bedrijf in de regio vóór ze een profielkeuze maakten. Eerst schreven de leerlingen een motivatiebrief in samenwerking met de sectie Nederlands. Tijdens de stage zelf beantwoordden ze vragen, bijvoorbeeld over de rol van het bedrijf en de taken van medewerkers. Naderhand volgde er een presentatie op school. Na de ministage kozen minder leerlingen voor N&T, maar zij die er wel voor kozen, leken dit wel bewuster te doen: er waren minder afhakers.
Paul Logman kreeg bij zijn onderzoek begeleiding vanuit de VU en de TU Delft.
Dit artikel verscheen in de special Gek op kennis, Didactief januari 2018. Deze special is gemaakt in opdracht van en met een financiële bijdrage van het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
1 Gek op kennis
2 Breinkracht
3 Actief leren
4 Kwantumfysica
23-01-2018
23-01-2018
23-01-2018
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven