Onderzoek

Ontmoeting met techniek

Tekst Paul Logman
Gepubliceerd op 23-01-2018 Gewijzigd op 08-10-2018
Ministages dragen mogelijk bij aan een bewustere keuze voor techniek onder  leerlingen in 3 havo. Dat concludeert Paul Logman, docent natuurkunde van het Vellesan College in IJmuiden.

Hij volgde tientallen leerlingen die twee dagen   meeliepen bij een technisch bedrijf in de regio vóór ze een profielkeuze maakten. Eerst schreven de leerlingen een motivatiebrief in samenwerking met de sectie Nederlands. Tijdens de stage zelf beantwoordden ze vragen, bijvoorbeeld over de rol van het bedrijf en de taken van medewerkers. Naderhand volgde er een presentatie op school. Na  de ministage kozen minder leerlingen voor N&T, maar zij die er wel voor kozen, leken dit wel bewuster te doen: er waren minder afhakers.

robotjePaul Logman kreeg bij zijn onderzoek begeleiding vanuit de VU en de TU Delft. 

Dit artikel verscheen in de special Gek op kennis, Didactief januari 2018. Deze special is gemaakt in opdracht van en met een financiële bijdrage van het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.

Verder lezen

1 Gek op kennis
2 Breinkracht
3 Actief leren
4 Kwantumfysica

Click here to revoke the Cookie consent