Onderzoek

Actief leren

Tekst Michiel Dam
Gepubliceerd op 23-01-2018 Gewijzigd op 24-01-2018
Het kan echt leuker. Daar was Michiel Dam, biologiedocent op het Scala College in Alphen aan den Rijn, van overtuigd toen hij met zijn onderzoek begon. Hij maakte een werkschema voor activerende didactiek waarmee leraren stapsgewijs hun lessen aantrekkelijker kunnen maken en testte het uit op zijn eigen school onder  enkele bètacollega’s.

De docenten bespraken samen hoe hun lessen eruit zagen, met welke onderdelen ze succes hadden en waar er verbeteringen mogelijk waren. Zo besloten sommigen voortaan eens de les te openen met een opdracht in plaats van ermee af te sluiten. Een ogenschijnlijk kleine verandering, maar met het effect dat leerlingen ineens van meet af aan op het puntje van hun stoel zaten.

Michiel Dam kreeg bij zijn onderzoek begeleiding vanuit de UL.
Op het Scala College zitten ze niet stil! Lees meer in Aansluiting gezocht. 

Dit artikel verscheen in de special Gek op kennis, Didactief januari 2018. Deze special is gemaakt in opdracht van en met een financiële bijdrage van het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.

Verder lezen

1 Gek op kennis
2 Ontmoeting met techniek
3 Breinkracht
4 Kwantumfysica

Click here to revoke the Cookie consent