Onderzoek

Kwantumfysica

Tekst Dick Hoekzema
Gepubliceerd op 23-01-2018 Gewijzigd op 24-01-2018
Kwantumfysica vinden natuurkundedocenten vaak een lastig onderwerp. Om er dan ook nog een toets over te maken, is voor velen helemaal een brug te ver. Dick  Hoekzema, leraar natuurkunde op het Hervormd Lyceum in Amsterdam-Zuid, bekeek of je hier via collegiaal leren in een docentontwikkelteam (DOT) verandering in kunt brengen.

Hij zette drie teams op, in Amsterdam, Eindhoven en Nijmegen. In tien sessies per team werkten de betrokken docenten aan meer grip op de  kwantumfysica via het maken van toetsen, het analyseren van opdrachten en bespraken van begripsproblemen. Alleen al het idee dat je er niet alleen voor staat, bleek voor velen prettig. De docenten kregen meer zelfvertrouwen om in de klas over kwantumfysica te praten en hielpen elkaar om de lesstof beter in de vingers te krijgen.

Dick Hoekzema kreeg in zijn onderzoek begeleiding vanuit de UU.

Dit artikel verscheen in de special Gek op kennis, Didactief januari 2018. Deze special is gemaakt in opdracht van en met een financiële bijdrage van het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.

Verder lezen

1 Gek op kennis
2 Ontmoeting met techniek
3 Breinkracht
4 Actief leren

Click here to revoke the Cookie consent