Simpel gezegd zien neurowetenschappers leerprocessen als een systeem van regulatie en feedback: we leren iets met een doel (reguleren) tot duidelijk is dat het doel is bereikt (feedback). De link met het klaslokaal is makkelijk gelegd: een leerling weet misschien niet altijd waar hij naartoe moet of wat hij geleerd heeft, terwijl de leraar dit wel weet en de leerling waar nodig kan bijsturen. Wietsma ontwikkelde daarop een reeks bijeenkomsten om docenten te helpen om signalen van leerlingen beter te herkennen en gerichter feedback te geven. Handig!
Jan Jaap Wietsma kreeg bij zijn onderzoek begeleiding vanuit de UT.
Dit artikel verscheen in de special Gek op kennis, Didactief januari 2018. Deze special is gemaakt in opdracht van en met een financiële bijdrage van het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
1 Gek op kennis
2 Ontmoeting met techniek
3 Kwantumfysica
4 Actief leren
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven