Annabel Brown is Research School Director op Sandringham School (vo) in St Albans, vlakbij Londen, een van de researchschools van de Education Endowment Foundation die andere scholen begeleidt bij het benutten van onderzoek.
De Alan Turingschool in Amsterdam koos bewust voor evidence informed leesonderwijs. Toch bleven de resultaten op de eindtoets achter. Pas toen de school de vraagstelling ging oefenen, schoten de scores omhoog.
De Onderwijsinspectie houdt ons Zweden voor als lichtend voorbeeld (Onderwijsverslag 2021). Terecht, vindt Maaike Hajer, die er sinds 2008 gasthoogleraar is. Ze prijst de heldere doelen en voortvarende professionalisering, bijvoorbeeld bij het onderwijs aan nieuwkomers.
Klassieke mythen tot leven brengen: zo maakt Kurano Bigiman zijn leerlingen in Amsterdam-Zuidoost enthousiast voor klassieke talen. ‘Belangrijk is om in te zoomen op spannende details.
In Rotterdam Noord geven leerkrachten hogere schooladviezen dan op Zuid, ook bij gelijke toetsuitkomsten. Met collega’s (ook uit het vo) ervaringen en informatie delen rondom advies en plaatsing blijkt waardevol.
Goed onderwijs is de beste remedie tegen kansenongelijkheid. Maar dan wel graag hand in hand met een cultuur van hoge verwachtingen.
Programmatisch toetsen is populair, maar het staat mogelijk op gespannen voet met gelijke kansen, vanwege de ‘bias’ die ermee gepaard kan gaan.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven