Nederlandse gemeenten verkeren in zwaar weer. Naar verwachting komen ze dit jaar gezamenlijk 1 miljard euro tekort om hun taken te kunnen uitoefenen. Ook scholen gaan dat merken. Didactief sprak gemeenten, onderzoekers en schoolbestuurders over wat er nodig is. Actie!
Met louter feiten kom je niet ver bij jongeren die er complotideeën op nahouden. Achter elk complot ligt een angst, zorg of behoefte. Ga dáár met je klas het gesprek over aan, adviseert socioloog Jaron Harambam.
Hoe werk je beter samen met jeugdzorg? Wat hebben leraren daarvoor nodig? Groningse onderzoekers vroegen het op scholen voor speciaal onderwijs.
Waarom gedraagt die ene leerling zich zo lastig? Reflectie in zes stappen laat je dat beter begrijpen.
Een ingekorte zomer- en verlengde kerstvakantie zou de beste manier zijn om het aantal coronabesmettingen in het onderwijs behapbaar te houden. Goed idee?
Formatief evalueren werkt ook goed in het vmbo, blijkt uit onderzoek in een vierjarig leernetwerk. Onderzoekers vroegen docenten naar hun ervaringen en geleerde lessen.
Om de maand schrijft een gastcolumnist over de praktijk en onderzoek. Deze keer: Aisa Amagir zet vraagtekens bij een speciale klas die leerlingen extra kansen zou bieden.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven