Om het geschiedenisboek te begrijpen, hebben leerlingen algemene en vakgerichte leesvaardigheden nodig. Aanwijzingen bij de tekst blijken te helpen.
Nu de basisscholen weer open zijn (maar voor hoelang?) laait de discussie over leer- en ontwikkelingsachterstanden op. Maar hoe groot zijn deze nou eigenlijk en wat kunnen we eraan doen?
Duitse jongeren weten veel van wereldwijde problemen, maar handelen daar nog niet naar, aldus een PISA-studie.
Leraren zouden het online gedrag van hun leerlingen kunnen benutten voor samenwerkend leren.
Cartoonist Danibal over de beruchte leerachterstanden.
CLT is een uitdijende en ondoorgrondelijke theorie geworden. Keer terug naar de versie van Sweller en collega’s uit 1998, pleiten onderzoekers Hulshof en Bokhove.
De volgende onderwijsministers krijgen het flink te verduren, met het gegroeide lerarentekort, de vergrote kansenongelijkheid en de gedaalde onderwijsresultaten. Corona zette hier een vergrootglas op.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven