De volgende onderwijsministers krijgen het flink te verduren, met het gegroeide lerarentekort, de vergrote kansenongelijkheid en de gedaalde onderwijsresultaten. Corona zette hier een vergrootglas op.
CLT is een uitdijende en ondoorgrondelijke theorie geworden. Keer terug naar de versie van Sweller en collega’s uit 1998, pleiten onderzoekers Hulshof en Bokhove.
Om het geschiedenisboek te begrijpen, hebben leerlingen algemene en vakgerichte leesvaardigheden nodig. Aanwijzingen bij de tekst blijken te helpen.
Leraren zouden het online gedrag van hun leerlingen kunnen benutten voor samenwerkend leren.
Melanie Ehren geeft leestips. Didactief interviewde haar over de inrichting van ons onderwijsbeleid, valkuilen in het ministerie van OCW en haar nieuwste boek.
Uitleg geven aan een medeleerling of aan zichzelf, vragen bedenken: leerlingen onthouden zo de stof beter. In coronatijd kunnen deze generatieve leerstrategieën online zelfs beter van pas komen.
Tamar Tas over hoe je pabo-studenten beter leert les te geven.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven