Onderzoek

Online samen leren

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 04-03-2021 Gewijzigd op 24-06-2021
Beeld Shutterstock
Leraren zouden het online gedrag van hun leerlingen kunnen benutten voor samenwerkend leren.

Behalve om te chatten gebruiken jongeren internetfora en sociale media ook om informatie te zoeken en te delen, en elkaar te helpen met huiswerk en schoolopdrachten. Hoe vaak doen ze dat en laten ze zich daarbij leiden door hun vrienden of interesses, wilden Finse onderzoekers weten. Ze bevroegen daarover honderd leerlingen uit vijf eerste klassen vo. Leerlingen kiezen vrienden niet uit op interesse, maar eenmaal bevriend gaan hun interesses en internetgedrag steeds meer op die van hun vrienden lijken. Dat kunnen leraren benutten bij samenwerkend leren. De onderzoekers pleiten bovendien voor meer verbindingen tussen formeel en informeel leren.

Shupin Li e.a., Peer Selection and Influence: Students’ Interest-Driven Socio-Digital Participation and Friendship Networks. In: Frontline Learning Research, 2020.

Click here to revoke the Cookie consent