Robert Putnam, Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. Simon & Schuster, herziene editie 2020.
‘De Amerikaanse politicoloog Putnam geeft een verklaring waarom hedendaagse diverse samenlevingen steeds minder sociale cohesie kennen. Hij voegt aan twee bestaande verklaringen een derde toe: zijn constrict theory stelt dat diversiteit ertoe leidt dat mensen zich terugtrekken in hun eigen wereld en zelfs het contact met mensen uit de eigen groep vermijden. Ik vind deze drie paradigma’s zeer relevant in het denken over de socialiserende functie van het onderwijs en hoe leraren daar ook een voorbeeldrol in kunnen hebben.’
Louise Elffers, De bijlesgeneratie. Opkomst van de onderwijscompetitie. Amsterdam University Press, 2018.
‘Dit boek biedt heel helder inzicht in een belangrijke oorzaak voor de toenemende kansenongelijkheid: schaduwonderwijs, waarmee hoogopgeleide ouders hun kinderen een opstap geven. Het is een mechanisme dat we moeilijk kunnen voorkomen en waar leraren ook de nodige aarzelingen bij zullen hebben, zeker wanneer het schaduwonderwijs niet aansluit bij wat er in de klas gebeurt en maar voor een beperkt deel van de leerlingen toegankelijk is. Bij het lezen van het boek, en de voorbeelden die ik in mijn eigen omgeving zie, vraag ik me altijd af of we die capaciteit niet kunnen gebruiken om het onderwijs voor álle leerlingen te verbeteren. Kun je als leraar of schoolleider niet al die bijlesmeesters en -juffen – en de ouders die het inkopen – samenbrengen en hun aanbod voor de hele groep toegankelijk maken? Dat vergt een moreel appel op de ouders die dit onderwijs inkopen en moeten delen, maar dit komt ook ten goede aan hun eigen kind: het niveau van de hele klas gaat omhoog en de leraar heeft in de klas tijd voor meer individuele aandacht.
Tara Westover, Educated: A Memoir. Windmill Books, 2018.
‘In deze memoires, ook verfilmd, laat de Amerikaanse historica Tara Westover nog maar eens het belang van onderwijs zien en de cruciale rol die leraren hebben.’
Lees ook het interview met Melanie Ehren, dat verscheen in Didactief, maart 2021
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven