Wat maakt het tot een quasi zekerheid dat de eindexamens VO niet doorgaan? Het is half februari en niemand weet zeker dat de verkiezingen half maart doorgang zullen vinden. Bij verkiezingen gaat het om kleine groepjes binnendruppelende individuen, niet om sporthallen vol zwetende pubers. Het is absoluut onmogelijk dat de minister nu kan besluiten dat de eindexamens veilig doorgaan. Niemand is aan het onmogelijke gehouden, zelfs de minister niet.
Gaan de examens dan ook niet door voor alleen de kernvakken zoals LAKS bepleitte? Nee. Want als je de grootste groep kunt examineren kun je dat bij de kleinere groepen zeker. Is dit nog spannend? Nee. Gewoon je boerenverstand gebruiken.
Wat is nog wel spannend? De RV-Toets, de resultaatverbeteringstoets. Wat een goede naam! Vorig jaar waren de resultaten zodanig verbeterd dat nét niet iedereen geslaagd was! Eigenlijk heeft de minister geen keus. Als hij de RV-Toets niet opnieuw inzet ontkracht hij met terugwerkende kracht het diploma van 2020. Dus concludeer ik dat we geen eindexamens krijgen en wel een RV-Toets. Prima.
Vorig jaar waren de taaldocenten net te laat wakker om die vermaledijde RV-Toets nog bij te kunnen sturen dus dat moeten we in 2021 coûte que coûte voorkomen. Het idee om alle PTA onderdelen te vangen in de RVT is voor alle vakken redelijk behalve voor de talen. Immers bij Grieks, Latijn, Duits, Engels, Turks, Frans, Russisch en Arabisch bepaalt het eindexamen 50 procent van het eindcijfer en eist als zodanig dus ook 50% of meer van de lestijd op. Om nu alle taal te beoordelen op onderdelen die niet onder die 50% aandachtsvreters vallen is nutteloos wreed. Dat toonde ik vorig jaar al aan in twee stukken die hebben geleid tot Kamervragen van Michel Rog en Paul van Meenen (coalitie) en die op grote bijval kon rekenen bij de oppositie: Zo kan het niet eerlijk en Zo kan het niet eerlijk 2.
Er was dus toen een meerderheid in de Kamer voor dit voorstel, maar de minister reageerde niet tijdig en dus ging de RV-Toets ongewijzigd door.
Dit jaar mogen wij, taaldocenten, niet weer achter het net vissen. Wij trekken keurig op tijd, zelfs prematuur, aan de bel. Laat de taaldocenten een toets in elkaar knippen en plakken die bestaat uit leesteksten. Dat mogen oude eindexamens zijn (als ze de mislukte foute vragen er even uit halen, maar het kunnen ook opdrachten zijn bij een leesboek, het moeten beantwoorden van vragen over een krantenartikel, het maakt niet uit. Iedere docent is er vrij in maar het moet uitsluitend gaan om het domein A, leesvaardigheid. De andere domeinen zijn immers allang afgerond binnen het PTA.
Samenvattend:
Waarom is het zo eerlijker? Iedereen heeft veel tijd besteed aan leesvaardigheid. Het eindexamen bepaalt ALTIJD 50% van het eindcijfer, maar scholen hebben een zekere marge in hoe ze de schoolexamens laten wegen. Dit kan dus een klein beetje verschillen per school, maar in grote lijnen komt het hier op neer:
Domein A Leesvaardigheid |
Eindexamen landelijk |
50% |
Domein B Kijk- en luistervaardigheid |
Schoolexamen |
12.5% |
Domein C Gespreksvaardigheid |
Schoolexamen |
12.5% |
Domein D Schrijfvaardigheid |
Schoolexamen |
12.5% |
Domein E Literatuur |
Schoolexamen |
12.5% |
Voor een leerling is het dus essentieel dat domein A, leesvaardigheid, veel aandacht krijgt, immers het bepaalt 50% van het eindresultaat. Dus je bent een matige leerling, je komt maar net aan die 5 voor het schoolexamen, maar je bent goed in leesvaardigheid. (omdat daar zo heel veel aandacht naar toe is gegaan) dan kun je dus je slappe 5 voor Frans compenseren met een 8 voor leesvaardigheid. 5 plus 8 is 13, gedeeld door twee is 6.5 afgerond 7!
Met deze verwachtingen zijn de leerlingen aan het jaar begonnen en het is eerlijk als de minister dit kleine rechtvaardigheidje in dit onrechtvaardige jaar gestand kan doen. Dit staat in het PTA. 50 procent van je eindcijfer zal worden bepaald door Domein A. Leesvaardigheid.
Het is niet anders. En zo kan het dus eerlijk.
Charlotte Goulmy is docent Frans in het volwassenenonderwijs.
Meer Didactief-artikelen lezen? Neem een abonnement en betaal het eerste jaar slechts € 48,50 voor 10 nummers en online toegang tot alle artikelen vanaf 2003.
1 Zo kan het niet eerlijk
2 Zo kan het niet eerlijk (2)
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven