Wat u zegt, meneer Jansen!

Tekst Wouter Jansen
Gepubliceerd op 29-07-2024
AI dringt de kerndoelen digitale geletterdheid binnen, constateert docent Wouter Jansen. In concept-kerndoel 5 ziet hij veel goeds. 'Maar dat de naam ChatGPT opduikt in een SLO document baart me zorgen.'

AI dringt de kerndoelen digitale geletterdheid binnen!

De concept kerndoelen digitale geletterdheid van SLO liggen op tafel. Met daarin kerndoel 5: ‘Artificiële Intelligentie’ dat zich richt op ‘het verkennen van de mogelijkheden en beperkingen van AI’. Mooi dat de zoektocht die we allemaal hebben, nu geformaliseerd is voor onze leerlingen.

De kerndoelen geven een handvat voor hoe we les kunnen geven over AI op onze scholen. Interessante materie dus! In kerndoel 5 lees ik veel goeds. De rol van data staat centraal, en dat is bij AI natuurlijk extreem belangrijk. Leerlingen wordt gevraagd om te leren AI-systemen te herkennen, wat een goed uitgangspunt is. Immers, pas als je weet dat je met AI te maken hebt, kan je stilstaan bij de risico’s die je loopt bij gebruik. Of kan je een gedegen inschatting maken van de kansen die het biedt.

Ook gaan leerlingen actief aan de slag met AI. Ze moeten ‘doelgericht, verantwoord én kritisch interacteren’ met AI. Ofwel, weten welke AI je waarvoor gebruikt en goed nadenken over wat je wel en niet kan met de output van de AI. Of wat je erin stopt aan bijvoorbeeld je eigen persoonsgegevens. Tot slot gaan leerlingen ook zelf aan de slag om een AI-systeem te trainen. Dat lijkt me niet alleen veel inzicht geven, maar ook erg leuk onderwijs! Speel zelf maar eens met teachablemachine.withgoogle.com en bouw in no-time je eigen algoritme.

Het is wel even schrikken als ik lees dat we ‘in gesprek gaan met ChatGPT om ideeën op te doen’. Dat ideeën opdoen is natuurlijk een fantastisch plan, maar dat de naam ChatGPT opduikt in een SLO document baart me zorgen. Iets opzoeken is ‘Googlen’ geworden, gaan we iets soortgelijks met ChatGPT krijgen? We kunnen bijna niet om de BigTech heen, helaas, als we mooie AI-applicaties willen laten zien aan onze leerlingen. Maar laten we ons best doen om in SLO kerndoelen niet actief te gaan sturen  op het gebruik van commerciële applicaties.

Met deze opzet kunnen we voorlopig uit de voeten, denk ik zo. Laten we de mogelijkheden en beperkingen van dit kerndoel gezamenlijk maar eens verkennen.

 

Wouter Jansen is leraar NASK op het Corbulo College (Lucas Onderwijs) in Voorburg. Als teacher in residence is hij ook betrokken bij NOLAI, het Nationaal Onderwijslab AI.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent