Soms hebben de beste stuurlui echt geen idee

Tekst Charlotte Goulmy
Gepubliceerd op 15-10-2021
Charlotte Goulmy ergerde zich behoorlijk tijdens het debat over het lerarentekort in de Tweede Kamer.

Tijdens het debat Leraren vertelde GroenLinks Tweede Kamerlid Lisa Westerveld hoe haar voetbalmaatje, lerares, bekaf werd van de werkdruk in haar klas. Soms kon ze zelfs niet naar de WC omdat ze dan bepaalde leerlingen uit het oog verloor, en dat kon in die klas gewoon niet.

CDA-collega René Peters interrumpeerde haar: ‘Ik haakte aan op het voorbeeld van mevrouw Westerveld van een docent die overdag zo druk is met die kinderen dat ze niet naar het toilet kan omdat ze die kinderen niet alleen kan laten in deze klas. Is dit nou niet precies een voorbeeld van: ‘we weten wetenschappelijk gezien wel hoe we kinderen wél fatsoenlijk in een klas kunnen laten zitten, we weten dat, we kunnen ook van elkaar leren, we kunnen dat beter maken.(..) Zouden we niet beter kunnen zeggen; (..) u moet leren van elkaar hoe we die chaos weer kunnen terugbrengen naar een normale lessituatie want die kinderen zijn echt niet gekker dan jaren terug toen ik voor de klas stond. Echt niet.”

Westerveld legde vervolgens uiterlijk kalm aan Peters uit dat de docent in kwestie jarenlang ervaring heeft en dat ze een paar kinderen in de klas heeft die permanente aandacht vragen. Het heeft geen zin om haar uit te leggen hoe daar mee om te gaan; er moet meer ondersteuning komen om er voor te zorgen dat zij af en toe ontlast wordt en die andere leerlingen ook voldoende aandacht kan geven.

Het moet gezegd: Peters voelde nattigheid. Hij begreep dat die mevrouw de conclusie zou kunnen trekken uit zijn woorden dat ze haar werk niet goed zou doen. ‘Maar dat is absoluut niet wat ik bedoel,’ stelde hij. ‘Maar we accepteren in ons land dat er klassen zijn waar het een chaos is, we het niet goed hebben georganiseerd waarbij we nu zeggen: we hebben allemaal zorgleerlingen,  maar die waren er altijd al, ik heb ze ook gehad die zorgleerlingen, en ik kon echt rustig naar de WC en ik kon ook aan een leerling vragen joh wil je even een bakje koffie voor me halen en dat ging ook altijd prima. Dus het kan, maar we zijn het kwijt (..).

Meester Peters stond één schooljaar voor de klas, in het jaar 2000 (docent geschiedenis en levensbeschouwing, het Hooghuis in Oss, onderdeel van Carmel College Hengelo, 1999 – 2000). Passend onderwijs is ingevoerd in augustus 2014. In oktober 2020 schreef de Nationale Onderwijsgids hierover:

“Als docent heb je simpelweg te weinig tijd om iedereen individuele en passende begeleiding te geven. Je kunt niet een heel lesuur al je aandacht besteden aan de twee leerlingen die hulp nodig hebben. En de rest maar laten rondzwemmen. Voor een docent is dat heel moeilijk, je gunt al je leerlingen het beste. Belangenorganisatie Ouders & Onderwijs heeft in de eerste helft van 2020 onderzoek gedaan onder ouders naar hun ervaringen met passend onderwijs. De resultaten hiervan zijn o.a. gepubliceerd in De Staat van de Ouder. Een belangrijke conclusie uit de peiling die Ouders & Onderwijs onder ouders uitvoerde, is dat 60% van de ouders ontevreden is over de toepassing van passend onderwijs in de praktijk.”

Wellicht kan Peters wetenschappelijk onderbouwd deze kleuterlerares uitleggen hoe zij haar pupillen kan leren koffie te halen zodat ze rustig naar de WC kan?

 

 

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent