Na de uitzending van De onderwijzer aan de macht door VPRO´s Tegenlicht (begin 2015) werden er vanuit Tegenlicht meetups georganiseerd in Amsterdam, Utrecht en Eindhoven om over de uitzending na te praten, maar Rotterdam ontbrak in het rijtje. Hierop besloot een groep enthousiaste Rotterdamse docenten om zelf maar een meetup te organiseren. Else-Marike Visser, Ralf Hillebrand, Claire Ohlenschlager, Corine Brouwer, Monique van den Heuvel, Jet Houwers en Arjan Moree wisten op 19 maart 2015 de allereerste meetup010 te realiseren.
Bijna twee jaar later worden er in Rotterdam nog steeds meetups georganiseerd, die steevast meer dan honderd docenten, schoolleiders, onderzoekers, politici, ouders en leerlingen met elkaar in gesprek brengen. Heel bijzonder voor een clubje docenten die zonder budget deze bijeenkomsten organiseert. Het Rotterdamse voorbeeld werd dan ook met enige jaloezie bekeken vanuit andere steden. (Kijk hier voor meer informatie over meetup010)
In Amsterdam is die jaloezie nu omgezet in daden. Nan Broeders, Sander Claassen, Rubik Nazrian, Laura Polder, Jasper Rijpma, Fifi Schwarz en Luc Sluijsmans namen het initiatief om ook in Amsterdam een meetup te organiseren. De aula van het vernieuwende Cartesius2 zat op dinsdagavond 1 november 2016 vol met 90 deelnemers aan de allereerste meetup020.
Inspirerende onderwijsinnovatie vormde het thema van deze Amsterdamse meetup. In vijf workshops werden mooie voorbeelden van onderwijsvernieuwing gepresenteerd. Dick van der Wateren besprak zijn project waarin hij samen met de inspectie uitzoekt hoe scholen zichzelf kunnen evalueren in plaats van dit geheel aan de inspectie over te laten. Bas Huijbers presenteerde het radicale projectonderwijs van de Vox Klassen en Jasper Beckeringh sprak over de keuzes die Cartesius2 maakte voor maatwerk voor leerlingen en hun keuzecurriculum. Ook het primair onderwijs en mbo waren vertegenwoordigd in de workshops. Annemieke van der Groen vertelde over het onderwijs voor hoogbegaafden op AMOS unIQ en vanuit het MBO College Zuidoost lichtten Sander Dol en Diewertje Westerbaan toe hoe zij studenten betrekken bij het verbeteren van hun onderwijs.
Geheel in stijl waren dit hele laagdrempelige workshops waarin het gesprek over onderwijs centraal stond en het geen eenrichtingsverkeer was. Ik woonde de workshop van Jasper Beckeringh bij. Het was mooi te horen hoe hij trots vertelt over de vernieuwingen op zijn school waar het traditionele curriculum losgelaten is en leerlingen ruimte voor eigen keuzes hebben, geen cijfers gegeven worden en er klassen van 45 leerlingen zijn. Maar de kwetsbaarheid waarmee gezocht werd naar feedback op deze vernieuwingen was misschien nog wel mooier om te zien. Wat vonden de deelnemers van deze vernieuwingen? Tegen welke obstakels zijn andere vernieuwers aangelopen? Deelnemers van onder andere Caland2 die al eerder begonnen met een rooster in dagdelen in plaats van lesuren gaven aan dat het belangrijk was om vast te houden aan de uitgangspunten van de school en verandering tijd en ruimte te gunnen. Vrijwel alle workshops moesten door een strenge tijdbewaker beëindigd worden.
De avond werd afgesloten met een open space waarin druk nagepraat werd over deze mooie avond. Meetup020 heeft genoeg thema’s meegekregen om de volgende bijeenkomsten mee te vullen! Er zijn nog zoveel mooie voorbeelden die het verdienen om in de schijnwerpers te staan. Zal de volgende meetup in Amsterdam gaan over de overstap van po naar vo of toch over ouderbetrokkenheid of passend onderwijs? Mooi ook om te merken hoe collega’s inspiratie vinden bij elkaar en soms hele praktische zaken samen op kunnen lossen. Tips rondom formatief toetsen worden natuurlijk gevonden in de Facebook groep Actief leren zonder cijfers. We kunnen in het onderwijs nog genoeg van elkaar leren!
Iedere regio verdient het om een eigen meetup te hebben. Een plek waar collega’s elkaar ontmoeten en spreken over de zaken die hen bezig houden in hun dagelijkse onderwijspraktijk. Amsterdam volgde het Rotterdamse voorbeeld. Who’s next?
(meer informatie over meetup020 is te vinden op http://meetup020.wordpress.com)
Arjan Moree is docent geschiedenis op PENTA College CSG Scala Rietvelden in Spijkenisse.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven