Beste redactie,
Graag reageer ik op een onlangs gepubliceerde samenvatting van het onderzoek door het Kohnstamm Instituut over excellente scholen, door Yolande Emmelot, Wouter Schenke en Marianne Boogaard in opdracht van de inspectie en de NRO 2020.
Op basis van hun onderzoek in inspectiedata, juryrapporten en gesprekken met schoolleiders, trekken ze heldere conclusies wat nu ‘kenmerken’ zijn van excellente scholen en hebben dat kort en krachtig in dat artikel verwoord. Er wordt in dit artikel gesproken over ‘inspectiestandaarden’ en daarover gaat nu mijn reactie.
Men zou in plaats van inspectiestandaarden beter kunnen spreken over ‘onderwijsstandaarden’. De reden daarvoor is dat wij als inspectie alle standaarden samen met het onderwijsveld hebben ontwikkeld in onze ‘ringen’ waarin vertegenwoordigers vanuit besturen, schooldirecties, leraren, maar ook bijvoorbeeld de PO-Raad betrokken zijn geweest. Daarmee zijn het breed gedeelde en algemeen aanvaarde kwaliteitskaders die uiteindelijk door de inspectie zijn vastgesteld. Het blijkt dat dit nog lang niet bij iedereen in het onderwijsveld bekend is.
Het getuigt echter ons inziens van kwaliteit, wanneer je als school of bestuur zelf de kwaliteit van de standaarden op basis van eigen ambities in beeld brengt en daar dan ook een kwaliteitsoordeel aan verbindt, naast dat wij als inspectie eens in de vier jaar (het vierjaarlijks onderzoek, afgekort 4JO) bij scholen en besturen over de onderwijsstandaarden oordelen.
Uiteindelijk leggen we in het 4JO het eigen beeld van het bestuur/de school en dat van de inspectie naast elkaar als basis voor een inhoudelijke dialoog tussen de betreffende instelling en de inspectie. Vervolgens leidt dat tot een eindoordeel over de kwaliteit van de instelling.
Eric van Baarschot, inspecteur van het onderwijs.
Deze ingezonden brief verscheen in Didactief, oktober 2020.
1 Typisch excellent
2 Ingezonden brief: toezicht
3 Laat weten wat jij er van vindt!
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven