Ik zie...leesplezier!

Tekst Lisanne Bos
Gepubliceerd op 25-06-2014
Lisanne Bos - Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is.... LEESPLEZIER! Als wij de lift uit komen staat de deur van de bovenwoning in de Amsterdamse Pijp al op een kier en gluren twee paar ogen naar ons. De meisjes stonden al op ons te wachten. Vol enthousiasme wordt voorlezer Betty onthaald en meegenomen naar de vaste voorleesplek: de roze slaapkamer van Marwa (6). Gretig lopen Marwa en haar jongere zusje Amira (2) naar de gele tas, ze weten dat daar de voorleesboeken van deze week in zitten.

Waar tegenwoordig de televisie het lijkt te winnen van het boek, zorgt de VoorleesExpress voor een nieuw leven van het voorleesuurtje. Meer dan 3700 vrijwilligers helpen mee aan het terugdringen van de taalachterstand in Nederland met een tas vol boeken en een passie voor lezen. Als coördinator van een groep voorlezers ging ik mee op huisbezoek om de ervaringen van de voorlezer en het gezin in real-life te horen.

Na het enthousiaste onthaal gaat Betty aan de slag. Tijdens het voorleesuur wordt er niet alleen voorgelezen, ook aan de hand van spelletjes of liedjes wordt gewerkt aan de taalontwikkeling. "Het leukste moment vind ik het samen 'gymnastieken', eigenlijk heeft dit niet direct met lezen te maken maar de taalontwikkeling wordt gestimuleerd door middel van het zingen van liedjes", vertelt voorlezer Betty. "Laatst zongen we samen hoofd, schouders, knie en teen en lieten de kinderen het dansje zien dat ze op school hadden geleerd".

Naderhand drink ik een kop thee met de ouders en bespreek ik hoe zij in aanraking kwamen met de VoorleesExpress. "Wij lazen op Facebook over de VoorleesExpress", vertelt moeder, "Het leek ons ideaal voor Marwa, zij kan al heel goed lezen, maar begrijpt soms niet wat ze leest. Door de VoorleesExpress leert ze goed na te denken over wat ze leest en is haar rapport beter geworden."

Ook uit onderzoek blijkt het succes van voorlezen. Zo ontdekte Myrthe Gosens dat voorlezen helpt doordat kinderen actief leren mee te denken tijdens het verhaal. En het voorlezen hoeft niet alleen in het Nederlands, onderzocht Nadia Everstijn, voorlezen (ongeacht in welke taal) blijkt een positief effect te hebben op het 'meta-linguïstisch bewustzijn', oftewel de vaardigheid om na te denken over taal.

Via schoolbezoeken en sociale media wordt de VoorleesExpress steeds bekender en de aanmeldingen stromen binnen. Dat is natuurlijk ook niet voor niets, want door de inzet van de vrijwilligers van de VoorleesExpress zorgen we ervoor dat de taalachterstanden worden teruggedrongen. We zijn als het ware de boekensteun voor kinderen met een taalachterstand!

Enthousiast geworden na het lezen van deze column? Neem dan snel contact op met de VoorleesExpress bij jou in de buurt!

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent