- een initiatief waarbij leraren op een fiets door de stad trekken in een poging inspiratie op te doen in het bedrijfsleven - was ik in eerste instantie sceptisch. Toch besloot ik mij in te schrijven. Teach as you preach.
Op vrijdagmiddag 20 juni 2014 fiets ik met mijn navigatie in de hand over een industrieterrein in Nieuw–West op zoek naar het gebouw 'B- Amsterdam'. Zelfs mijn navigatie had moeite dit stukje in Amsterdam te vinden. Buiten tref ik gelukkig Hilde Swets, ook deelnemer aan de curious teacher tour. Hilde is leerkracht, docent en trainer geweest en is nu initiatiefnemer van Skills & Co, een onderwijs-experiment gericht op het leren innoveren door co-creëren en design. Mijn enthousiasme groeit direct, de eerste deelneemster van de tour die ik ontmoet, intrigeert mij. Na een korte zoektocht komen we samen binnen in een indrukwekkende ruimte waar zo'n vijftien andere leraren zijn. B- Amsterdam bevindt zich in een oude printerfabriek die inmiddels de thuisplek is geworden van start-ups en ZZP'ers. De ruimte is sfeervol en gericht op interactie, ontmoeting en creativiteit.
Alle aanwezigen hebben hun eigen motivatie om een middag in hun drukke agenda vrij te maken voor deze tour. In de eerste voorstelronde zijn er veel herkenbare gevoelens onder de aanwezigen. Lef kun je maar beter niet tonen in het onderwijs. Ook is er een overheersend gevoel dat het gehele onderwijs in Nederland voornamelijk extrinsiek vorm gegeven is. Hierdoor mist vaak bij leerlingen de intrinsieke motivatie.
Maar waarom zijn we hier met z'n allen naar toe gekomen? Mijn brandende vraag is 'hoe sla ik een brug tussen ondernemerschap en onderwijs?' Die van Hilde is 'wat kunnen we leren van de kwaliteit van netwerken zodat eenzame pioniers in een school zich gesteund voelen in hun ideeën?' Met deze twee vragen in ons achterhoofd stappen Hilde en ik samen met de anderen op de fiets, op weg naar Rockstart en Mr. Jones.
Bij aankomst op de Herengracht blijkt Rockstart het pand te hebben overgenomen van de Merchant Bank waar ik ooit een van mijn eerste baantjes heb gehad. Bij binnenkomst zitten overal start–up ondernemers druk met coaches aan tafels te overleggen. De energie straalt ervan af. Hilde vindt hier de kracht van de (leer)omgeving opvallend, het is volgens haar een inrichting die mogelijkheden creëert voor contact, leren en ondernemen.
Gregor Noltes (oprichter van Rockstart Answers) vertelt ons over de start–up mindset: leren door te doen. Een interessante manier van denken en ook van toepassing op het onderwijs. Waar leer-werkgroepen soms een jaar (!) lang vergaderen om een plan te bedenken en te presenteren, zou je vanuit een start-up mindset gewoon aan de slag gaan en gaan leren. Het concept falen is in het onderwijs minder acceptabel dan bij ondernemen. Toch is dat volgens Noltes nodig om een lerende en productieve organisatie te worden.
Hilde is voornamelijk onder de indruk van de onbevangen houding van start-up ondernemers ten aanzien van hun zichtbaarheid in hun leerproces. Ze zijn zich bewust van wat ze niet weten, hebben altijd vragen en omringen zich met kwalitatief goede mensen voor feedback. 'Je moet soms met je billen bloot', volgens David Holscher van Mr. Jones Tea.
De start- up mindset neem ik mee naar de onderwijspraktijk. 'Leren door te doen en falen hoort erbij.' Dit zijn mooie kerngedachtes die ik meteen ruimte ga geven. Zowel bij mijn leerlingen als bij mijn eigen handelen als leerkracht en talentbegeleider. Zorg dat falen je weer een stap verder brengt. Dan zien we vanzelf wel of het werkt. Het werkt in ieder geval voor ondernemend Nederland.
Sarah de Wolff is leerkracht en talentbegeleider in het primair onderwijs en bestuurslid van de vereniging van Meesterschappers. Founder van start-up Focus on Skills (FOS).
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven