Een jaar terug in de tijd, 31 maart 2016. Meneer Toon loopt nog één keer door de gang. Het waren 23 mooie jaren. Met zijn vingertoppen raakt hij de bovenkant van de kapstokken in de gang aan. Gestart als leerkracht, doorgegroeid naar directeur. Hij heeft deze basisschool groot gemaakt. Sterk team, prachtige uitstroomcijfers, tijd voor pensioen dacht de directeur, en dat was het ook. Zijn schoenen klikken over de oude tegelvloer, hij sluit de deur van het hoofdgebouw voor de laatste keer.
Die avond ontvangen alle ouders een mail van de nieuw aangestelde directeur. Nieuwe directeur, nieuwe aanpak. In het kader van de onderwijsverbetering worden vanaf de volgende dag de leerlingen per klas door de leerkracht om 8.20 buiten opgewacht. Te laat komen wordt aan banden gelegd en de leerlingen zullen in rijen per groep naar binnenlopen.
De telefoon staat roodgloeiend, WhatsApp oudergroepen ontploffen. Wat doet hij nou? Of: hè hè, eindelijk iemand die het snapt. De leerlingen werden de volgende ochtend op het schoolplein opgehaald en overdreven marcherend als militairen in een rij naar binnen gebracht. Dikke pret, 1 april.
Het is de vraag of de nieuwe directeur zich van tevoren bedacht heeft dat dit heel wat los zou maken. Deze 1 aprilgrap schudde de omgeving wakker en het heeft hem misschien wel gelijk een mooie inkijk gegeven in hoe ouders van deze school reageren op verandering. In tijden van verandering of crisis is voor een directeur of teamlid eigenlijk pas goed te zien hoe mensen zich binnen een organisatie bewegen (Ruijters, 2015).
Want denk maar eens terug aan een moment in je eigen organisatie toen de boel werd opgeschud. Wie stonden op? Wie maakten stampei? Wie wilden risico nemen? Wie wachtten rustig af?
Een organisatie leren kennen en weten waar de boven- en onderstroom zit, is van levensbelang om een organisatie gezond te houden (van Es, 2013). Een 1 aprilgrap is dus misschien wel een mooi ingrediënt om te weten hoe mensen zich binnen een school of organisatie bewegen. Een briljante 1 april grap bedenken waar menig corporate antropoloog (Braun & Kramer, 2015), veranderkundige of onderzoeker jaloers op zou zijn, wat een uitdaging! Je hebt nog een paar dagen…
Vanaf heden: 1 april nationale organisatie-onderzoeksdag!
Braun, D., & Kramer, J. (2015). De corporate tribe. Deventer, Nederland: Vakmedianet.
Ruijters, M. (Red.). (2015). Je binnenste buiten. Deventer, Nederland: Vakmedianet.
Van Es, R. (2013). Veranderdiagnose. Alphen aan den Rijn, Nederland: Kluwer.
Lotte van Kempen is docent en leerjaarcoördinator op VMBO-LWOO school De Rotonde in Breda, onderdeel van ROC West Brabant. Tevens is zij projectleider van ROCWB Pioniers, een initiatief van het Innovatienetwerk van ROC West Brabant om docenten de kans te geven een idee voor in hun klas of school daadwerkelijk uit te voeren.
1 Lokaal opgeruimd? Tijd voor bezinning
2 Opbrengstgericht werken doen we al jaren
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven