Onderzoek

Kort & Goed: Terugkijken met een tablet

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 07-05-2018 Gewijzigd op 02-01-2019
Hoe kun je digitale videobeelden (beter) benutten in de gymles: op welk moment zet je deze in en hoe stuur je de blik van je leerlingen?

De bevindingen

Een nieuwe beweging kun je leerlingen aanleren door het zelf klassikaal voor te doen, maar ook via video-modelling. Daarbij kijken leerlingen op tablets naar goede voorbeelden (instructie) en, na oefenen, naar video-opnames van zichzelf (feedback). Het is belangrijk daarbij hun blik en aandacht te leiden naar cruciale momenten in de beweging (zoals het moment waarop je een trapezedraai moet inzetten). De onderzoekers hebben daarom spotlights en een commentaarstem toegevoegd. Deze combi bleek voor leerlingen het beste te werken. Uit een experiment met 63 leerlingen (onderbouw havo/vwo) die in drie weken het trapezezwaaien leerden, bleek dat het voor de effectiviteit van hun leren en zelfvertrouwen niet uitmaakt of je de videobeelden aan het begin, midden of eind van je lessenserie inzet. Dat kan dus op elk gewenst moment.

Tips voor scholen

Met video-modelling kun je zelfstandig leren bevorderen. Terwijl leerlingen in de rij voor de trapeze op hun beurt wachten, kunnen ze alvast videobeelden bekijken of hun eigen prestaties terugkijken. Belangrijk is dat je beelden hebt van modellen met verschillende vaardigheidsniveaus. Vertel leerlingen te kijken naar het model dat volgens hen het beste aansluit bij hun eigen niveau.

De onderzoekers hebben vier lessenreeksen ontwikkeld: trapezezwaaien, volleybal, verspringen en speerwerpen.

Download de instructiebeelden en lesbeschrijvingen hier.

Joop Duivenvoorden en John van der Kamp, Terugkijken met een tablet / Video-Modelling in Physical Education. NRO kortlopend onderwijsonderzoek (projectnummer: 405-15-506).

Dit artikel verscheen in de rubriek kort onderzoek in Didactief, mei 2018.

Click here to revoke the Cookie consent