Experimenteren of echt investeren in onderwijs?

Tekst Jan van de Ven en Eugenie Stolk
Gepubliceerd op 08-07-2020
Dit opiniestuk van Jan van de Ven en Eugenie Stolk verscheen op 1 juli, de dag dat de Kamer debatteerde over de maatregel om onbevoegden in vijf steden voor de klas te zetten. 



De Kamer debatteert vandaag over een maatregel van minister Slob om in vijf steden toe te staan dat onbevoegden les geven. Het lerarenvak wordt te grabbel gegooid, stellen Jan van der Ven en Eugenie Stolk.

Dat je vlak voor het opstijgen vanuit de cockpit welkom geheten wordt door een buschauffeur, omdat er helaas geen piloten beschikbaar waren. Of dat je garagehouder zegt dat de apk deze keer door de fietsenmaker gedaan is. 

Dat je vlak voor de narcose te horen krijgt dat de kno-arts je openhartoperatie doet. Of dat je in de kantine hoort dat je kleuter vandaag niet met een gediplomeerd badmeester het diepe in gaat, maar met de balletjuf. Ondenkbaar? Dit is wat minister Slob van plan is met onze schoolgaande kinderen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere, de G5. Tienduizenden basisschoolkinderen die vanaf 1 augustus geconfronteerd worden met onbevoegde leraren, wettelijk mogelijk gemaakt door een omstreden beleidsmaatregel onder het mom van een vier jaar durend 'experiment'.

 

Je wilt niet vlak voor de narcose horen dat de kno-arts de hartopera­tie doet

 

Onopvallend medegedeeld in de Staatscourant van 13 mei. Experimenteren met kinderen, waarbij ze vier jaar lang een dag in de week les gaan krijgen van onbevoegden. Een vierdaagse schoolweek, maar we doen net alsof dat niet zo is. Het lerarentekort groeit ons ver boven het hoofd dankzij jarenlange struisvogelpolitiek. Toegegeven, het kabinet-Rutte III doet in tegenstelling tot zijn voorgangers eindelijk iets maar simpelweg te weinig en te langzaam. School wordt een kinderbewaarplaats, het lerarenvak te grabbel gegooid. En we moeten niet doen alsof het nu níet gebeurt. Al jaren wordt met houtje-touwtje-werk het échte lerarentekort gemaskeerd: stagiaires voor de klas, onderwijsassistenten als leraar, zij-instromers het diepe in zonder adequate begeleiding. Pas als het echt niet meer gaat, wordt een klas naar huis gestuurd.

En de prognoses liegen er niet om. Het rampzalige lerarentekort in de G5 zal zich over het hele land verspreiden. Al jarenlang trekken wij hier gezamenlijk over aan de bel. Echte oplossingen kosten namelijk geld en worden door tal van onderzoeken bevestigd: betere begeleiding van leraren, rust in de onderwijstent, salariskloof dicht, structureel werkdruk tegengaan, voldoende loopbaanperspectief. Erken leraren als gewaardeerde onderwijsprofessionals, in plaats van sluitpost op de Haagse begroting. Vandaag is het aan de Tweede Kamer en de simpele vraag die voorligt: Gaan we ínvesteren of éxperimenteren?

Beste Kamerleden, roep de minister tot de orde en maak écht werk van het lerarentekort, voordat we via een mededeling in de Staatscourant een kinderexperiment ingemoffeld worden. Investeer in onderwijs en in die tienduizenden kinderen die een bevoegde leraar verdienen in plaats van een rol als labrat in zo'n 'experiment'. Bied kinderen volop kansen zodat ze straks als piloot of buschauffeur, monteur of fietsenmaker, hartchirurg of kno-arts, badmeester of balletjuf aan de slag kunnen. Of wie weet, zélf als bevoegde leraar het verschil gaan maken.

Jan van der Ven is van het Lerarencollectief en Eugenie Stolk is van de onderwijsbond AOb.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het AD. 

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent