Onderzoek

Zo presteert de islamitische leerling

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 05-11-2007 Gewijzigd op 27-09-2018
Beeld Martine Sprangers
Islamitische basisscholen presteren beter dan andere ‘zwarte’ scholen, maar lager dan de gemiddelde basisschool, blijkt uit onderzoek van het ITS.

Volgens de Onderwijsinspectie presteert een kwart (11) van de in totaal 43 islamitische basisscholen ondermaats. Een van de indicatoren van de Inspectie zijn leeropbrengsten. De inspectierapporten bieden echter geen informatie over opbrengsten per individuele leerlingen. Die laatste informatie is wel te vinden in de gegevens uit het cohortonderzoek PRIMA. Het Nijmeegse onderzoeksinstituut ITS deed al eerder onderzoek naar islamitische basisscholen op basis van cohortgegevens 1994/95, 1996/97 en 1998/99. Recent verscheen een follow-up over de schooljaren 2002/03 en 2004/05.  In het onderzoek worden de taal-, reken- en leesprestaties van leerlingen van islamitische scholen vergeleken met die van andere ‘zwarte’ scholen en van de gemiddelde basisschool. Daarnaast is gekeken naar adviezen voor voortgezet onderwijs en attitudes en gedrag. Qua leerprestaties scoren islamitische scholen iets beter dan scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie. Vergeleken met de gemiddelde basisscholen presteren ze echter lager tot veel lager, met uitzondering van de rekenprestaties. Hetzelfde geldt voor de adviezen voor het voortgezet onderwijs. Opvallend is verder dat bij leerlingen van islamitische scholen thuis minder Nederlands wordt gesproken dan bij leerlingen van vergelijkingsscholen. Deze resultaten komen overeen met de eerdere ITS-studies. Er zit, aldus de conclusie van het rapport, dus weinig ontwikkeling in het realiseren van goed onderwijs, toch een van de centrale motieven voor het stichten van eigen, islamitische scholen. Onderwijskwaliteit is overigens voor ouders geen belangrijk criterium om wel of niet voor een islamitische basisschool te kiezen, blijkt uit de masterscriptie van de Amsterdamse sociologiestudente Marjolein Eigenfeld. Aansluiting bij de eigen leefwereld, een veilige plek voor hun kind en de ruimte om de eigen religie te beleven zijn de belangrijkste redenen.

Geert Driessen, Prestaties, attitudes en gedrag van leerlingen op islamitische scholen vergeleken. Nijmegen, ITS, 2007. Te downloaden op http://www.its-nijmegen.nl

Click here to revoke the Cookie consent