Naar een mogelijk verband tussen taalontwikkeling en muzikaliteit is al veel onderzoek gedaan, maar meestal ligt daarbij de focus op het kunnen herkennen en produceren van klanken. Reyna Gordon, onderzoeker aan de Amerikaanse Vanderbilt University, was benieuwd of muziek en grammatica ook iets met elkaar te maken hebben. Om dat te onderzoeken liet ze 25 kinderen van zes jaar oud een aantal tests maken.
De eerste twee tests waren gericht op het herkennen van ritmes. De kinderen kregen via een computer steeds twee ritmes achter elkaar te horen, en moesten aangeven of deze gelijk of verschillend waren. Daarna liet de onderzoeker de kinderen foto's zien en stelde daar vragen bij. Door de antwoorden die ze gaven te analyseren kon de onderzoeker bepalen hoe grammaticaal vaardig de kinderen waren.
Een vergelijking van de tests leverde interessante resultaten op. Kinderen die goed waren in het herkennen van ritmes bleken ook beter te scoren op de grammaticale test - ongeacht hun IQ, muzikale ervaring en sociaaleconomische achtergrond.
Hoe is dat te verklaren? Volgens de onderzoeker zou dat kunnen komen doordat ook grammatica een soort ritme bevat. Om grammatica te verwerken, moet het brein woorden, zinsdelen en zinnen kunnen herkennen in de klanken die het binnenkrijgt. Het ritme waarin gesproken wordt maakt die taak gemakkelijker. Kinderen die goed zijn in het herkennen van ritmes in muziek kunnen dat talent dus ook gebruiken bij het luisteren naar taal, vermoedt de onderzoeker. Ze pleit er dan ook voor dat onderzocht wordt of muzieklessen kunnen helpen bij het ontwikkelen van grammaticale vaardigheden.
Meer weten? Bekijk hier een video over het onderzoek.
10 november 2014
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven