Taal en muziek hebben in het brein veel met elkaar te maken, weten we al uit eerder onderzoek. Zo weten we bijvoorbeeld dat muzikale training de taalvaardigheid kan bevorderen. Maar wat voor effect heeft lezen op hoe we muziek beleven? Dat onderzochten taal- en neurowetenschappers van de Radboud Universiteit en het Max Planck Instituut voor Psycholinguistiek.
De onderzoekers lieten proefpersonen zinnen lezen van verschillende complexiteit, terwijl ze luisterden naar een muziekstuk. Na afloop moesten de proefpersonen aangeven of het muziekstuk naar hun idee 'af' was, of dat het ergens halverwege was afgebroken.
De betekenis van de zinnen bleek geen invloed te hebben op de muziekbeleving, maar de grammatica wel. Bij het lezen van grammaticaal ingewikkelde zinnen bleken de luisteraars de muziek als minder 'af' te ervaren dan bij het lezen van eenvoudige zinnen.
Volgens Richard Kunert, een van de onderzoekers, komt dat doordat grammatica en muziek in hetzelfde hersengebied worden verwerkt: Broca's area. Dat hersengebied wordt gebruikt bij het scheppen van orde, of het nou gaat om het schikken van woorden in een zin of om het plaatsen tonen in een harmonie. Wordt dit hersengebied overbelast door ingewikkelde grammatica, dan kan het zijn werk niet meer goed doen met tonen en beleef je de muziek anders, legt Kunert uit. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat taal- en muziektraining elkaar beide kanten op positief beïnvloeden, maar dat het verwerken van taal en muziek tegelijk voor iedereen moeilijk blijft.
Richard Kunert, Roel M. Willems, Peter Hagoort Language influences music harmony perception: effects of shared syntactic integration resources beyond attention. Royal Society Open Science, 2016.
29 februari 2016
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven