Onderzoek

Verrassingseffect

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 09-09-2021 Gewijzigd op 16-12-2021
Beeld Shutterstock
Kinderen op andere gedachten en wetenschap brengen? Probeer eens een verrassing.

Jonge kinderen hebben soms rotsvaste overtuigingen over hoe dingen in elkaar zitten: de aarde is plat, kijk maar om je heen. Of: het gewicht van een object (in plaats van de omvang) bepaalt hoeveel plek het onder water inneemt. Een Duitse studie met 94 kinderen (6 tot 9 jaar) laat zien dat een verrassing effectief is om hen op andere gedachten te brengen.

Laat kinderen eerst voorspellingen doen over wat er zal gebeuren bij een experiment. Hoe groter de verrassing (gemeten door te kijken naar wijder wordende pupillen) als de uitkomst anders is, hoe groter het leereffect. 
 

Maria Theobald en Garvin Brod, Tackling Scientific Misconceptions: The Element of Surprise. In: Child Development, 2021.


Dit artikel verscheen in Didactief, september 2021.

Click here to revoke the Cookie consent