Nieuws

Team in beeld: Stanislas Pro in Rijswijk

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 13-06-2024 Gewijzigd op 14-06-2024
Beeld Eveline van Egdom
Nawfal al Jeburi is verkozen tot duurzaamste docent VO van het jaar 2024. Samen met Arnoud de Kleijn, Paul van Veen en Matthijs Feenstra van het Stanislas Praktijkonderwijs in Rijswijk en Charles Lispet van Stichting Talentontwikkeling heeft hij het project Remod ontwikkeld, gericht op duurzame mode. Volgens de jury slaagt hij er zo in leerlingen een broodnodig handelingsperspectief te bieden in de klimaatcrisis.

De droom van Al Jeburi is groen

Als kind van 14 ontvluchtte Al Jeburi de oorlog in Irak. Geconfronteerd met dood en ellende leerde hij naar eigen zeggen al jong de betrekkelijkheid van het leven zien. Serieus: ‘Je komt met niks en je gaat met niks. Dus op een gegeven moment dacht ik: Wat doe ik eigenlijk op de wereld? Wat is mijn impact? Ik heb wat dingen meegemaakt waardoor ik een ongelofelijke drang voel om geluk te vinden voor mezelf. En dat zit voor mij niet in een dikke Mercedes en een huis met zwembad.’

Integendeel zelfs, legt hij uit: ‘Wat moeten we met onze rijkdom, als aan de andere kant van de wereld mensenrechten worden geschonden en het milieu wordt vernietigd om onze overvloed te bewerkstelligen? Hoe zijn we zo ver uit de bocht gevlogen dat wij dingen die krom zijn, recht praten om er cool bij te lopen? Laatst kocht ik een riem bij een bedrijf in Gouda dat oude brandslangen en fietsbanden upcyclet. Vraagt een leerling me: “Is dat cool, meneer?” Maar cool is wat jíj er van maakt! What the F….is cool?!? Dat inzicht wil ik leerlingen meegeven.’

Het project Remod is een rode draad binnen het beroepsprofiel economie en ondernemen van Stanislas pro (Praktijkonderwijs). Al Jeburi is via de Haagse Stichting Talentontwikkeling nauw betrokken bij het beroepsprofiel economie en ondernemen van het Stanislas Pro. Hij heeft (nog) geen onderwijsbevoegdheid, maar hij brengt wel een groot netwerk mee: ‘Ik ben bestuursvoorzitter van Stichting Circuleren, dat weer samenwerkt met Leren voor Morgen, een coöperatie voor duurzaam onderwijs.’

Het project Remod past precies in het plaatje van het Stanislas Pro. Ook ondernemers moeten immers steeds meer rekening houden met duurzaamheid. En mode is een prachtig thema voor onze groep leerlingen, legt docent economie en ondernemen Arnoud de Kleijn uit. Oorspronkelijk afkomstig uit de reclamewereld en het basisonderwijs, is hij al jaren verbonden aan Stanislas Pro. En hij kent zijn pappenheimers: ‘Juist leerlingen in het VO zijn heel erg bezig met hoe ze er uit zien. Ze zijn gevoelig voor fast fashion, maar hebben vaak geen idee van de impact op klimaat en mensenrechten. Met het project Remod proberen we ze een breder perspectief te geven en ze bewuster te maken van wat ze zelf kunnen doen aan verduurzaming.’

Bewustwording én praktische vaardigheden staan centraal. Recyclen en upcyclen van producten, maar ook hoe presenteer je mode in de winkel en op een website, hoe ga je om met verzendingen en retouren? In de les wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan de app Vinted en leren leerlingen producten upcyclen die partners uit het netwerk van Al Jeburi inbrengen bij het Stanislas Pro: Onverkochte stockvoorraden zoals truien en topjes of spullen die gewoon niet meer nodig zijn. In samenwerking met filmmaker Nizar El Manouzi liet De Kleijn leerlingen bijvoorbeeld tassen maken van publiciteitsbanners voor zijn korte film Burners.

Stanislas Pro heeft een winkel in de Sfynx, nabij station Rijswijk Centraal. In samenwerking met Stichting Talentontwikkeling en project Remod, heeft Stanislas Pro de winkel kunnen inrichten. In de winkel worden kleding afkomstig van overstock, upcyclet kleding en rebranded/co-branded kleding verkocht. ‘De nadruk ligt daar echt op werknemersvaardigheden’, zegt De Kleijn. De winkel is vijf dagen per week open. Achter de winkel is een atelier en een designlab. Hier leren de leerlingen onder andere kleding upcyclen en rebranden.

Die fysieke plek nabij het station is essentieel, zegt Al Jaburi, ‘want je wilt geen project op een A-4tje dat bij de leerlingen thuis op de koelkast hangt. We proberen iets neer te zetten dat bestaansrecht heeft. Hoe gaan we de circulaire economie een norm maken waar ondernemers straks hun brood mee kunnen verdienen?’

Charles Lispet – afkomstig van grootmagazijn De Bijenkorf en kledingmerk G Star – is verantwoordelijk voor de creatieve kant in het project Remod. Hij is via Stichting Talentontwikkeling betrokken bij het project op het Stanislas Pro . Met zijn ervaring in de modebranche en creativiteit ondersteunt hij het onderwijsteam. ‘Kijk’, zegt hij terwijl hij een grote tas van camouflagestof laat zien met ellemaal hippe vakjes, ‘dit is een van de eerste opdrachten: een tas voor hun naaispullen. Een leerling was er zo trots op, dat hij hem hier op onze Wall of Shine heeft opgehangen.’Lispet ondersteund leerlingen en docenten in de winkel. Hoe je kleding moet vouwen, verkooptechnieken en de inrichting.

In het atelier is een hoek ingericht voor fotoshoots (marketing), en er is aandacht voor online verkoop: hoe ziet een goede website er bijvoorbeeld uit? De Kleijn en Van Veen leggen in hun lessen de nadruk op inkoop en verkoop, voorraadbeheer, hoe je een winkel inricht, hoe een klant dat beleeft, etc.

Leerlingen mogen in het derde en vierde jaar zelf kiezen met welk instrument ze verder leren in het project: schaar of Excel-sheet. ‘We proberen er wel op te letten welke vragen er bij stagebedrijven leven’, zegt De Kleijn. ‘Wat willen ze daar zien dat de leerling leert. En wat wil een leerling zelf?’

Paul van Veen groeide op met een winkel, stond zelf in een sportwinkel en is nu mentor van de derde en vierde klas. Dit jaar is hij voor het eerst aangehaakt bij het project. ‘Mooi’, vindt hij het, ‘dat leerlingen die daar vaak helemaal nog niet mee bezig zijn, toch iets opsteken over duurzaamheid. Van huis uit zijn ze vooral bezig met hun eigen sores, hoe ze hun eigen broek moeten ophouden.’ Aardige extra aan het project is dan ook dat het atelier ook na schooltijd open is en toegankelijk voor leerlingen.

Financieel is project Remod nog wel ingewikkeld. Eigenlijk is het nu een bedrijf binnen school, maar het is natuurlijk niet rendabel’, legt Al Jeburi uit. ‘Vanaf volgend schooljaar hopen we er een maatschappelijke onderneming van te kunnen maken, zodat we kunnen experimenteren met deze nieuwe vorm van onderwijs zonder het bestaande onderwijs te bedreigen.’

(Stanislas Praktijk heeft overigens naast economie en ondernemen nog vier beroepsprofielen: Zorg en welzijn, Orde, Toezicht, Sport en bewegen, Natuur en techniek en Media, vormgeving en ICT)

V.l.n.r. Paul van Veen, Arnoud de Kleijn, Matthijs Feenstra, Nawfal al Jeburi (roze t-shirt) en Charles Lispet.

Stanislas Pro, Rijswijk, team beroepsprofiel economie en ondernemen, project Remod.

 

Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected].

 

Deze aflevering van Team in Beeld verscheen in Didactief, mei/juni 2024.

Verder lezen

1 Team in beeld: Maerlant-Lyceum in Den Haag
2 In de biotoop van Frank van Schaik
3 Menno Wierdsma gaat duurzaam

Click here to revoke the Cookie consent