Nieuws

Team in beeld: Docentvluchteling voor de klas

Tekst Ankie Lok
Gepubliceerd op 03-03-2022 Gewijzigd op 24-06-2022
Beeld Monique Marshall
Didactief laat teams fotograferen. Deze keer: Docentvluchteling voor de Klas.

Het was nogal een verrassing voor de kandidaten: een spontane meet & greet met minister Wiersma, die toevallig in de buurt was terwijl de groep bijscholing kreeg op de Hogeschool Utrecht. Inke Logtenberg kon haar geluk niet op toen ze dat ter plekke wist te regelen: ‘Het was zo mooi dat de minister deze mensen recht in de ogen kon kijken.’ Vanuit samenwerkingsverband Leraar in het Gooi, gericht op het lerarentekort, coördineert Logtenberg het project om gevluchte leraren voor de klas te krijgen.

De groep van vijftien wiskundedocenten – vrijwel allemaal afkomstig uit Turkije – krijgt NT2-les en bijscholing in vakdidactiek. Want ook bij dat laatste zit er nog wel een gat, zegt Logtenberg: ‘In Turkije worden docenten heel anders opgeleid. Daar moeten leerlingen bijvoorbeeld formules uit hun hoofd leren. In Nederland moeten ze ook de context van een vraag begrijpen, en daar moet de vakdidactiek dus ook bij aansluiten.’

Het traject duurt maximaal 1,5 jaar. Eerst krijgen de kandidaten twee dagen per week bijscholing aan de hogeschool, later dit jaar gaan ze op een middelbare school stagelopen.
Initiatiefnemer van dit project, met de titel Docentvluchteling voor de Klas (DVDK), is Marcel Voorhoeve, die hiermee het lerarentekort in het vo bij de bètavakken (wis-, natuur-, scheikunde, biologie en informatica) probeert tegen te gaan. ‘We ontdekten dat er vluchtelingen zijn uit met name Turkije, Syrië, Iran en Irak die les kunnen geven in de tekortvakken. Dat potentieel moeten we aanboren. We zijn begonnen bij wiskunde, om te kijken of dit werkt en hoe we dit structureel kunnen aanpakken.’ Voorhoeve heeft daar al wel ideeën voor. ‘We willen deze docentvluchtelingen zo snel mogelijk in het vizier krijgen, en hen zich laten oriënteren op wat onderwijs in Nederland is en wat ze daarvoor moeten doen, zodat ze hier in sneltreinvaart voor de klas kunnen komen te staan.’

DVDK is een project van Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en Vluchtelingenwerk Nederland. De NVvW gaat er ook voor zorgen dat de docentvluchtelingen ‘vakmaatjes’ krijgen: leraren die een nieuwe vakgenoot willen begeleiden. 
Leraar in het Gooi is de eerste praktijkpartner van het project en bekostigt dit vanuit de RAP-gelden (Regionale Aanpak Personeelstekort), vertelt Logtenberg.
Voor alle docentvluchtelingen is er een welkom-app beschikbaar met onder andere taallessen, gericht op het onderwijs. Momenteel zijn zo’n vierhonderd docentvluchtelingen (in verschillende stadia van hun asielprocedure) met deze taallessen bezig. De eerste vijftien kandidaten die aan de nascholing begonnen zijn, hebben een verblijfsvergunning en spreken al Nederlands op B1-niveau, wat ze nu verbeteren naar C1. Logtenberg: ‘Bij de meesten hoor je in het spreken dat ze het soms nog lastig vinden. Rustig en duidelijk praten, dan kunnen ze het volgen.’ 

De sfeer tijdens de lessen aan de hogeschool is bijzonder, aldus Logtenberg. ‘Deze kandidaten voelen zich de bofferds, dat zij dit project mogen doen.’
Voorhoeve ziet in het project ook een mooie kans op een fijne integratie voor de docentvluchtelingen: ‘Een school is een kleine maatschappij, waar ze in hecht verband worden ontvangen. En als ze straks voor de klas staan, zijn ze ook meteen een goed voorbeeld voor leerlingen.’

Foto: Monique Marshall.

Deze aflevering van Team in beeld verscheen in Didactief, maart 2022.

Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected].

Verder lezen

1 Gevluchte docenten als oplossing voor het lerarentekort?
2 Team in beeld: dagstart met toptalent
3 Team in beeld: Hoe houd je starters vast?
4 Team in beeld: herken jij de zij-instromer?
5 Team in beeld: ZIJ zijn er klaar voor

Click here to revoke the Cookie consent