Hoe houd je leraren vast? Voor die vraag ziet bijna elke school zich gesteld bij krapte in het personeelsbestand. In Deventer en omgeving willen scholen ontdekken wat hun starters nodig hebben. Zinder Onderwijs, een fusie van OPOD (openbare basisscholen) en DAM (montessorischolen), biedt ze daarom een traineeship aan. De trainees zijn net in dienst bij een van de scholen of zitten in de eerste drie jaren van hun onderwijsloopbaan. Wel was er een selectieprocedure met onder andere motivatiegesprekken.
Een keer per maand komt de groep bij elkaar, in totaal negen volle dagen, vertelt Karin Steghuis, schoolleider op drie basisscholen in Bathmen. ‘We gaan hier een schooljaar lang mee aan de slag. Het kan beginnende leraren helpen om zich gesteund te voelen: je staat er niet alleen voor.’ Het idee voor een traineeship ontstond vanuit de kernwaarden van de scholen, de drie v’s: verleiden, verrassen en verbinden. Ze zagen veel starters in de eerste vijf jaar uitstromen, hoe kon dat tij gekeerd?
In elke bijeenkomst staat een thema centraal, het programma wordt in de loop van het jaar ingevuld. Steghuis: ‘Deze keer gaat het over communicatie en oudergesprekken, zodat je bijvoorbeeld beter leert om te gaan met een boze e-mail of ontevreden ouders.’
’s Ochtends gingen de trainees eerst bij een van de deelnemende scholen op bezoek. Ze kregen een rondleiding en konden in de klassen meekijken. ’s Middags werkten ze aan hun communicatievaardigheden (zie foto) in Cultuurhuus Braakhekke in Bathmen. ‘De deelnemers leren bijvoorbeeld hoe ze goede vragen kunnen stellen,’ zegt Steghuis. ‘Hoe stel je je neutraal en open op?’ Dat oefenen de jonge leraren samen. Daarnaast is intervisie een vast onderdeel van het traineeship.
Foto: Ronald Hissink
Deze aflevering van Team in beeld verscheen in Didactief, december 2021.
Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected].
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven