Verwondering, dat woord staat centraal op Academie Tien, een school voor groep 7/8 en voortgezet onderwijs op één locatie. Het is ook uitgangspunt van de lessenreeks die Miranda Jansen ontwikkelde over lineaire formules. Voor de niet-wiskundedocent: in een grafiek ziet dat eruit als een kaarsrechte lijn, die stijgt of daalt. Met de lessenserie won Jansen begin oktober de Onderwijstoptalentprijs (OTTP) vo.
Wat verwondering precies inhoudt? ‘Daarmee bedoelen we: je kijkt naar iets met nieuwe ogen,’ zegt Jansen. ‘Ik begin de wiskundeles bijvoorbeeld met twee of drie tabellen die op elkaar lijken en vraag de leerlingen welke er niet bij hoort. Er is geen goed of fout antwoord, maar leerlingen leren zo wel hun antwoorden te onderbouwen. Of ik laat ze een illustratie van Escher zien: kan dit, is dit mogelijk? Zo willen we een vragende houding creëren.’
Die vragende houding proberen de docenten ook bij elkaar op te roepen, bijvoorbeeld wanneer ze elkaar feedback geven. Jansen ontwikkelde de lessen als onderdeel van haar afstudeeronderzoek aan de tweedegraads lerarenopleiding en gebruikt ze in het tweede leerjaar mavo/havo/vwo. Ze gaf een workshop aan haar collega’s over hoe je verwondering didactisch aanpakt, ‘want dat bleek nog best een uitdaging.’ De school besloot docenten hierin ook een professionaliseringtraject te laten volgen.
Samenwerken is eveneens een terugkerend thema op de school in Leidsche Rijn. Elke dag beginnen Jansen en collega’s gezamenlijk, drie keer per week schuiven de leerlingen aan bij een kerngroep van docenten. Jansen vindt die dagstart waardevol. ‘Hoe sta je ervoor, is er gisteren iets voorgevallen wat belangrijk is om te weten? Je geeft het onderwijs samen vorm, pedagogisch en didactisch. Je bent geen eilandje meer.’
Foto: De Beeldredaktie/Sander Koning.
Deze aflevering van Team in beeld verscheen in Didactief, november 2021.
Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected].
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven