De leraar in ’t zonnetje zetten: voor het team van CBS ’t Noorderlicht (Goes) is dat waar de Dag van de Leraar om draait. ‘Want leraren bepalen de toekomst van de kinderen en daarmee dus de toekomst van de maatschappij,’ aldus leerkracht Anna van der Peijl (groep 1-2).
Om goed voor kinderen te kunnen zorgen, is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, of beter nog: voor elkaar. Dat nemen ze serieus op ’t Noorderlicht. Elke dag praten ze elkaar bij op een gezamenlijk koffiemoment. Wat ze van het weekend hebben gedaan, waar ze mee zitten. En daar blijft het niet bij. Leerkracht Lisette de Kraa (groep 5-6): ‘Als je iets persoonlijks vertelt, wordt er naar teruggevraagd. Je merkt de oprechte interesse in elkaar.’ Het resultaat is een hecht, warm team. De Kraa: ‘We mogen onszelf zijn, we kennen elkaar en kunnen bij elkaar terecht, juist omdat we weten waar we goed in zijn. Iedereen heeft andere talenten.’
Die talenten moet je waarderen, vinden ze in Goes. Op de Dag van de Leraar haalt schoolleider Andria Michielsen voor alle leraren een persoonlijk cadeautje en iets lekkers voor bij de koffie: ‘Het is belangrijk dat we echt een dag stilstaan bij de leraar, dat de kinderen het terugzien in de krant en ook weten hoe belangrijk leraren zijn.’ Leraarondersteuner Denise van den Dries vult aan: ‘Andria komt ook in de klas het cadeautje overhandigen en zet het op social media.’ Zo krijgen de kinderen én de ouders het mee. Toch is voor kinderen de verjaardag van juf de échte Dag van de Leraar. Dan krijgen de leerkrachten zoveel tekeningen dat de muur boven hun bed helemaal vol hangt.
Soms is de Dag van de Leraar in de media de aanleiding om problemen te benadrukken, zegt De Kraa. ‘Zoals de werkdruk, de lerarentekorten… Ik pak liever de kans om te laten zien dat leraren het heel leuk hebben, dat ons vak leuk is.’ Want als leraar doe je zoveel meer dan alleen kennis overbrengen. Van der Peijl: ‘We worden vaak mama, papa of oma genoemd. Omdat kinderen ons zo zien: je geeft ze warmte, een plek waar ze zich thuis kunnen voelen. Als leraar kun je kinderen een bepaalde veiligheid bieden, als aanvulling op de ouders. En als het thuis minder veilig is, kun je een vertrouwenspersoon voor ze zijn.’
Toch is aandacht voor bijvoorbeeld het lerarentekort cruciaal, want zonder leraren geen school. Wat kan de overheid doen om het vak aantrekkelijker te maken? Michielsen: ‘Vertrouwen geven. Heb vertrouwen in ons! Zorg voor structurele gelden en niet enkel impulsbedragen en subsidies. Maak het duurzaam. Nu is het vaak zo geoormerkt dat je er niet altijd mee kan doen wat nodig is. Neem het NPO, dat is maar voor drie jaar.’ (Lees daarover ook ‘NPO-gelden verdwijnen, wat nu?’.) De Kraa vult aan: ‘Houd de focus op het lesgeven. Nu komt er zoveel bij: dit nog op het rooster, dat nog doen, na schooltijd alles registreren. Bij elkaar is het zoveel dat je soms amper toekomt aan de kern: kinderen iets leren.’
Waarom ze dan toch voor de klas blijven staan? Van der Peijl: ‘Vanwege de liefde van de kinderen die je terugkrijgt. De ontwikkeling die je ziet. Het is bijzonder om te zien hoe ze als vierjarige binnenkomen en als bijna-puber van school gaan.’ De Kraa voegt toe: ‘En dat je ziet hoe trots ze zijn op zichzelf bij een succeservaring. Dat je soms ook lekker gek mag doen.’ Van den Dries: ‘Leraar zijn houdt het kind in jezelf in leven.’
Of ze ook iets aan de Week van de Schoolleider doen? Uiteraard, Michielsen krijgt dan een prachtige bos bloemen thuisbezorgd. Je bent tenslotte een team.
Van links naar rechts (achterste rij): Wendy, Anna, Alma, Lisette, Hannie, juf Linda, Maaike.
Van links naar rechts (voorste rij): Andria, Elselien, Milou.
Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected].
Deze aflevering van Team in Beeld verscheen in Didactief, oktober 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven