Ze werken pas een paar maanden samen, maar Mohamed Bouziane, practor gelijke kansen bij Albeda (derde van links op de foto) en Gyzlene Zeroual-Kramer, programmadirecteur strategie en gelijke kansen (vierde van links) hebben duidelijk een gezamenlijk doel: onderzoeken waarom mbo-jongeren uitvallen om zo het onderwijs te verbeteren en uitval te voorkomen.
Dat doen ze voor Talenthub, een programma waarin alle Rotterdamse mbo’s samenwerken met de Gemeente Rotterdam, bedrijven en hogescholen in de regio. Naast Gyzlene en Mohamed bestaat Talenthub onder andere uit coaches die jongeren individueel begeleiden, en ze kennis laten maken met bedrijven als Facilicom en Randstad.
Maar wat doen Mohamed en Gyzlene precies? En waarom is Talenthub opgericht? Om die vraag te beantwoorden neemt Gyzlene ons mee naar 2019, toen ze met haar team een voorloper van de Talenthub opzette, Albeda Next. Voor dit programma organiseerde ze buitenschoolse activiteiten om jongeren een breder perspectief op de wereld te bieden. Tijdens pizzasessies vroeg ze hen bijvoorbeeld hoe hun ideale schooldag eruitzag. ‘Daar kwam al heel snel uit dat ze niet alleen willen leren rekenen en met hun beroep bezig zijn, maar ook willen leren hoe werken en netwerken “werkt”. Hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze hun droombaan wél krijgen en behouden.’ Ze ontdekte onder andere dat het veel jongeren ontbrak aan rolmodellen die op hen leken en die voorleefden hoe je je talenten ontplooit. De huidige samenwerking met de bedrijven probeert daarin te voorzien.
Ze merkte ook dat sommige jongeren die wel naar de naschoolse activiteiten kwamen, eigenlijk niet meer naar school gingen. ‘Dan hadden ze een verkeerde keuze gemaakt of waren er thuis problemen. Bij ons konden ze aan zichzelf werken, maar ervoeren ze geen druk en kwamen ze dus wel. Zo kwamen we op het idee om een apart programma te creëren voor jongeren die bijna uitvallen of al uitgevallen zijn.’
In de Talenthub kunnen mbo-jongeren uit de regio tussen de 16 en 27 jaar op een ‘pauzeknop’ drukken als ze dreigen vast te lopen op school. Gyzlene: ‘We wilden een veilige plek in de stad creëren waar ze aan zichzelf konden werken en we samen met onderwijs, het werkveld en de overheid konden experimenteren.’ Deelnemers krijgen een op maat gemaakt programma waarin ze leeftijdsgenoten leren kennen die in een vergelijkbare situatie zitten. Ze gaan er op zoek naar zichzelf en hun eigen kwaliteiten. Mohamed: ‘Ze leren skills, zoals reflectie en langetermijndoelen stellen. En we creëren een lege ruimte, waardoor ze kunnen nadenken over vragen: waar zitten mijn krachten? Waar word ik gelukkig van? Zo krijgen ze eigenaarschap en stappen ze uit de overlevingsmindset.’
Bedrijven doen actief mee. Jongeren kunnen bijvoorbeeld een meeloopdag volgen. Ook komen rolmodellen vertellen wat hun werk inhoudt of geven sollicitatietraining. Het hele traject duurt 8 tot 20 weken. Gyzlene: ‘En de bestemming staat open. De jongeren krijgen inspiratie en coaching of kunnen een bbl-traject in.’ Na afloop maken ze in ieder geval deel uit van de Talenthub-community, zo blijven ze in beeld. De meeste jongeren gaan na het traject overigens nu nog terug naar school. ‘Ze hebben dan meer zelfvertrouwen en motivatie. Of ze gaan bijvoorbeeld in de techniek werken, of een bbl-opleiding doen,’ vertelt Gyzlene.
Zo was er bijvoorbeeld de jongen die een administratieve opleiding bij Albeda deed. Eenmaal bij Talenthub bleek dat hij het leger in wilde. Er werd een traject op maat voor hem gemaakt, waarin hij ook in contact kwam met het leger. Gyzlene: ‘Hij heeft er veel geleerd, maar ook ontdekt dat het leger niet zijn plek was. Zo hervond hij zijn motivatie om de opleiding af te maken.’
Het pilotjaar van de Talenthub zit erop voor 90 jongeren. Dit schooljaar is er ruimte voor 150. Doel is om uiteindelijk 300 jongeren per jaar te bereiken. Gyzlene: ‘Dat is 10% van de uitval in regio Rijnmond.’ Mohamed vult aan: ‘En we willen toe naar een leerlingvolgsysteem om de effecten van ons programma te meten.’ ’
Talenthub startte net na de coronatijd. ‘In de eerste periode zagen we veel jongeren die tijdens corona hun kamer niet uit waren geweest, Talenthub was weer een eerste kennismaking met de buitenwereld,’ vertelt Gyzlene. ‘Ze moesten weer leren om in de structuur te komen van opstaan en naar buiten gaan. Nu is de groep heel divers, zo hebben we bijvoorbeeld ook mantelzorgers of jongeren die in transitie zitten.’
Desgevraagd willen Mohamed en Gyzlene leraren en schoolleiders ook nog wel wat vragen meegeven. Mohamed: ‘Ik ben benieuwd hoe studenten begeleid worden. Waarop wordt gelet bij studenten die dreigen uit te vallen? Hoe ga je met ze om, welke gesprekken voer je? Hoe anders zijn die gesprekken? In het Rotterdamse mbo valt 30% uit, van veel is niet duidelijk waar ze zijn gebleven. Zijn we ons bewust van hoe we omgaan met uitvallers? Hebben we ideeën over de plek van jongeren die dreigen uit te vallen?’
Gyzlene vult aan: ‘Er zijn landelijk 30.000 uitvallers, dat zou bij iedereen in het onderwijs pijn moeten doen. Dat zou een enorm gevoel van urgentie moeten geven. En daar hebben we allemaal invloed op. Heb bijvoorbeeld hoge verwachtingen van je leerlingen, ook in een LOB-programma. Duw ze niet in een hoekje omdat je denkt dat het anders te ingewikkeld wordt. Jongeren zijn weerbaarder dan we denken. Geef ze het gevoel dat ze het kunnen. Als kind had ik bijvoorbeeld geen werkende mensen in mijn omgeving, ik wist niet wat het was om te werken, en zo zijn er heel veel leerlingen. Laat als leraar dus zien hoe een bedrijf werkt, of wat het betekent om manager te zijn. Ga de klas uit en laat de jongere het ervaren. Jongeren zijn sterk, maar iemand moet wel af en toe de luikjes voor ze opendoen.’
Mohamed knikt instemmend: ‘Wij, het onderwijs, zijn de emanciperende laag. Daar moeten we ons bewust van zijn. Als je niet weet waar je studenten zijn, hoe bewust ben je je dan van je rol?’
Een deel van de Talenthub, van links naar rechts: Luke Eyssen (stagiair), Merel Fonteijn (projectleider), Mohamed Bouziane (practor gelijke kansen), Gyzlene Zeroual-Kramer (programmadirecteur strategie en gelijke kansen), Cher Hulzebos (programmaondersteuner), Ahmet Dikbas (programmaleider), Othello Swedo (leerwerkstudent) en Razjiah Genoveva (programmamedewerker). De toekomstmakelaars, overige stagiaires, beleidsadviseurs, communicatiecollega’s en coaches uit het bedrijfsleven staan niet op de foto.
Ook met je team op de foto?
Mail naar [email protected].
Deze aflevering van Team in Beeld verscheen in Didactief, september 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven