De Groningse promovenda Anke Scheeren vergeleek het sociale inzicht en gedrag van ruim tweehonderd kinderen en jongeren (6-20 jaar) met een autistische stoornis (ASS) en een normale intelligentie met dat van leeftijdgenoten met een normale ontwikkeling. Zij vroeg alle deelnemers om op basis van een verhaal een inschatting te maken van de intenties en emoties van een personage. Deelnemers met ASS deden niet onder voor de andere deelnemers. Mogelijk verwerken ze sociaal-emotionele informatie op een andere manier of gebruiken ze andere strategieën om een ander te begrijpen, maar feit blijft dat ze wel degelijk in staat zijn om te redeneren over andermans gedachten en gevoelens.
Scheeren wijst er bovendien op dat kinderen en jongeren met ASS en normale intelligentie onderling sterk verschillen in hun sociale gedrag. Net als bij ‘gewone’ kinderen zijn kenmerken als leeftijd, temperament en het vermogen om gedrag te remmen medebepalend of een kind sociaal initiatief toont en empathisch reageert.
A. Scheeren, Reconsidering core impairments in autism: Diversity in empathy and social behavior. Proefschrift Universiteit Groningen, 2012
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven