Onderzoek

Serious games

Tekst Merina Daudeij
Gepubliceerd op 09-04-2018 Gewijzigd op 02-01-2019
Beeld Remco Schoppert
Kunnen computerspellen nuttig zijn? Serious games wel, met spelelementen voor educatieve doeleinden. Anissa All onderzocht motivatie en leerwinst onder 71 Vlaamse leerlingen uit groep 4/5.

Zij volgden een klassikale les Engels of speelden de serious game ‘Mingoville’; beide duurden veertig minuten. Op korte termijn bleek hun woordenschatkennis vergelijkbaar, maar bij de game waren leerlingen gemotiveerder. Drie weken later waren nieuwe Engelse woorden beter blijven hangen na de klassikale les. All pleit daarom voor een combinatie: ‘Het entertainende en motiverende karakter van games kan helpen om leerinhoud door te geven.’

Anissa All, Digital Game-Based Learning under the Microscope. Development of a Procedure for Assessing the Effectiveness of Educational Games Aimed at Cognitive Learning Outcomes. Proefschrift Universiteit Gent, 2018.

Dit artikel verscheen in Didactief, april 2018.

Click here to revoke the Cookie consent